ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

L’intèrpret crític

23/4/2014 |

 

Programa: Josep Colom

Lloc i dia:al de Piano de Torroella. Auditori Espai Ter

 

Josep Colom. Lloc i data: Festival de Piano de Torroella. Auditori Espai Ter (20/IV/2014)

Final d’aquest bon cicle que Torroella dedica a les músiques per a teclat amb un recital d’alt nivell de Josep Colom. Hi ha una tendència a considerar els grans que han orientat la nostra història musical com una entitat per si mateixa, en una seqüència cronològica marcada pels estils. I en aquesta ocasió Colom va proposar un programa en el qual assenyala els diàlegs –no merament temàtics, sinó estètics– entre Chopin i Mozart (en l’hipotètic cas que s’haguessin conegut), o en el nucli parisenc del canvi de segle que entorn de Debussy o Ravel i Albéniz o Falla va estructurar un hispanisme musical, una mirada que va superar l’espanyolisme de Bizet.

 

Colom va establir una seqüència ben estructurada en elements tonals i en d’altres (rítmica) comuns de peces de Mozart i de Chopin. Exemple: Preludi núm. 6 en si menor de Chopin, Adagi en si menor de Mozart; Vals núm. 2 en la menor de Chopin, Rondo en la menor de Mozart, Masurca núm.4 en la menor de Chopin; tocades algunes sense solució de continuïtat. Colom va matisar Mozart en el tempo, en les tensions del fraseig, en l’ornamentació, a favor d’achopinar. Més contundent va resultar la mirada transversal entre el mestre Debussy i Albéniz, i Falla, no només en la temàtica sinó en el tractament. En fi, una experiència francament rica.


Jorge de Persia
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet