ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Un tros de violinista!

24/10/2014 |

 

Programa: Obres de Brahms. Leonidas Kavakos, violí. Yuja Wang, piano.

Lloc i dia:Palau de la Música Catalana

Després de gravar la integral de sonates per a violí i piano de Brahms per la discografia DECCA, en un disc notable i amb merescuts elogis de la crítica, teníem curiositat per veure en directe si l’agençament entre Leonidas Kavakos i Yuja Wang és quelcom més que un matrimoni de conveniència d’un extraordinari talent del violí, poc glamurós i encara desconegut pel gran públic, i l’enèsima promesa del piano asiàtic (pobres russos, ja no són allò que eren). Vist el concert, podem afirmar que el duet funciona i que notem una química gens superficial entre els dos intèrprets. Però, al seu torn, també hem comprovat que som davant la suma d’un artista fet i dret i d’un producte mediàtic que no passa de la correcció.

Kavakos va entrar un pèl fred al Palau, i vàrem notar alguns dubtes en les senzilles escales galants del Vivace ma non troppo de la primera sonata, en Sol Major. Salvades les incerteses, de seguida es va imposar el so marmori d’un intèrpret concentradíssim en fer música sense cap galanteria ni capricis d’egòlatra -sense mariconades, vaja- amb un domini del timbre prodigiós. En aquest primer moviment, el vibrat era pràcticament inexistent; en canvi, al segon els baixos venien impresos d’una vibració quasi exagerada, però sempre amb una intencionalitat expressiva. Wang intervenia sense cap errada, però amb unes dinàmiques sovint tímides i un timbre un pèl monòton: l’acompanyament, amb accents massa repetitius i marmoris, no se saltava del manual. Wang va millorar a la sonata tercera, en Re major, amb el violinista progressivament entregat a la causa: Adagio immaculat (quina música, per déu!), i una traca final al Presto Agitato d’autèntica palla i mocador. Calen més intèrprets que estiguin al servei de la música, com Kavakos.

Aplaudim finalment la generositat del duet, que van complementar l’exigent repertori amb tres generosos bisos: el Scherzo en Do Menor per a violí i piano del mateix Brahms, una endimoniada adaptació de la introducció del Petruixka i una peça alentida que desconec.

Va ser un molt bon concert, però ens delim d’imaginar què hauria pogut arribar a fer Kavakos si hagués tingut al costat un/a gran pianista!


Bernat Dedéu
El bloc de Bernant Dedéu

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet