ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Commovedor Goerne

25/8/2015 |

 

Programa: Matthias Goerne

Lloc i dia:Schubertíada a Vilabertran

CRÒNICA El baríton i Alexander Schmalcz captiven amb Schumann

 
Commovedor Goerne

El baríton alemany i el pianista Alexander Schmalcz, a Vilabertran.

Després de la sacsejada amb La cançó de la terra de Mahler, producció de la qual Matthias Goerne havia sigut un decidit impulsor, al baríton alemany li quedava encara un as a la màniga. Un programa centrat en Schumann va tornar a deixar sense paraules els fidels que van abarrotar diumenge la canònica de Santa Maria de Vilabertran. El cantant i Alexander Schmalcz, el pianista que en perfecta fusió l'acompanya i es converteix en una prolongació de l'intèrpret, van tancar el clamorós cap de setmana de la Schubertíada .

La interpretació d'aquests cicles de cançons, basats en el cas del Liederkres opus 39 en poemes d'Eichendorf i en el de l'opus 24 a Heine, van omplir el recinte de profund contingut emocional. Compostes després del matrimoni de l'autor amb la pianista Clara Wieck, consumat després de moltes dificultats, les cançons respiren una marcada aurèola romàntica amb explosius moments de felicitat, encara que sense abandonar del tot l'ombra de la mort.

La recreació d'aquest món interior de sentiments va trobar en el fraseig i dramatització dels lieder i en el poderós, càlid i embolcallant registre del baríton tota la força expressiva necessària per transmetre el seu contingut. El vampiritzat públic es va rendir, un any més, al magnetisme d'un artista a qui Vilabertran, per la seva fidelitat a la mostra, li deu un carrer o un monòlit.

Encara queda una setmana de Schubertíada, amb actuacions molt atractives, com la de la mezzo Sarah Connolly, però aquest recital es recordarà com un dels millors d'aquest festival, tot i que en la memòria sempre hi seran presents les seves màgiques recreacions d'obres com La bella molinera o el Viatge d'hivern de Schubert, de qui és un referencial intèrpret.

SUBLIMS PÀGINES / Després d'un inici amb Dels cants hebraics de Myrten, op. 25 i Sis poemes del cançoner d'un pintor i Missatge amorós, totes dues de Sechs Gedichte aus dem Liederbuc eines Malers, op. 36, Goerne i Schmalzc van viatjar, primer, per la via dels Liederkreis d'Eichendorff. In der Fremde, amb una evocació de la nostàlgia del retorn a casa amb al·lusió al repòs etern, va arrencar una tanda de 12 cançons, on la naturalesa, la calma, la soledat, la melancolia o la influència de la nit apareixen reflectits.

En els Liederkreis de Heine, amb exquisit tractament per part de Schumann de la música i la poesia, Goerne va transmetre la intensitat dels anhels, dubtes i desesperació amorosos. Sublims pàgines per recordar.


CÉSAR LÓPEZ ROSELL
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet