ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Torroella viu un Dia Monteverdi ideal

8/8/2017 |

 

Programa: Ensemble La Fenice

Lloc i dia:Festival de Torroella de Montgrí

Els protagonistes eren uns vells coneguts de la cita empordanesa, l’Ensemble La Fenice, i el punt culminant, els magnificents 'Vespro della Beata Vergine'

El Festival de Torroella de Montgrí s’ha afegit a les celebracions pel 450è aniversari del naixement de Monteverdi amb una proposta -dedicar tota una jornada al compositor italià- que ha mantingut l’alta qualitat que fins ara està caracteritzant l’efemèride a casa nostra. Els protagonistes eren uns vells coneguts de la cita empordanesa, l’Ensemble La Fenice, creat i dirigit per Jean Tubéry, i el punt culminant, els magnificents Vespro della Beata Vergine, un recull de peces sacres que pot ser entès com una veritable summa del geni monteverdià o, fins i tot, un catàleg de mostres en què el músic oferia tastos del seu domini de tècniques i estils diversos, des de la polifonia més densa fins a la nova sensibilitat madrigalesca, des de la brillantor de l’escriptura instrumental fins al cant solista més ornamentat.

La versió de Tubéry va abordar de cara totes aquestes peces, exacerbant la seva generosa expressivitat i subratllant la sensualitat, més profana que pia, que transpiren molts d’aquests pentagrames. El músic francès va saber jugar amb encert amb l’acústica ressonant de l’església de Sant Genís per evocar l’oposició de blocs sonors que propiciava Sant Marc de Venècia, alhora que aconseguia una admirable unanimitat de color i intencions entre veus i instruments. Només en algun passatge es podia enyorar una massa superior a les vuit veus que integraven I Favoriti de La Fenice (als quals cal sumar el reforç puntual del tiorba Nicolas Achten), però la compensació va ser més que suficient en termes d’afinació mil·limètrica i ductilitat sonora, amb un mèrit especial pel que feia a les veus masculines. No va ser estrany que el tenor Jan van Elsacker fos el més aplaudit. Si a Nigra sum ja va evidenciar la seva capacitat per dotar de sentit i sensibilitat les agilitats més delicades, el Duo Seraphim va ser simplement espectacular, una garlanda de notes entrellaçades en una tensió quasi eròtica amb la plena complicitat de Tiago Pinheiro de Oliveira i Romain Bockler. Dos saborosos aperitius en forma de concerts gratuïts al Palau Solterra i a la plaça de la Vila van completar aquest Dia Monteverdi ideal.


XAVIER CESTER
Ara

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet