ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Clotet posa veu a la lluita Fanny Mendelssohn com a compositora

22/1/2018 |

 

Programa: ONCA

Lloc i dia:Teatre Comunal d'Andorra la Vella

L’actriu interpreta quatre cartes que retraten el paper de la dona durant la primera meitat del segle XIX

Un moment del concert amb l’orquestra de l’ONCA.
Un moment del concert amb l’orquestra de l’ONCA. | ONCA

La música de Mendelssohn i la veu de l’actriu catalana Aina Clotet es van unir dissabte passat al Teatre Comunal d’Andorra la Vella arran d el 14è Cicle de l’ONCA. El programa, titulat Integral Simfonies Mendelssohn II es va estrenar dijous al Petit Palau i uneix quatre simfonies de Mendelssohn (escrites quan el compositor només tenia 12 anys) amb uns textos de la seva germana Fanny (interpretats a través de la veu de Clotet). 

Un cop finalitzat l’espectacle, el director escènic, Joan Hernández, va voler destacar que amb el text «s’ha volgut reivindicat la figura femenina i de dona també artista i creadora de Fanny», que per la seva condició de dona «va haver de viure a l’ombra del seu germà», tot i ser una excel·lent compositora i pianista. Prova d’això en són les 466 obres que va compondre. Ara bé, només va poder demostrar el seu art amb la música en el cercle més íntim i familiar i no va rebre cap reconeixement en vida.

De fet, el paper de Clotet va ser convertir-se per uns instants en Fanny Mendelssohn i –entre simfonia i simfonia– llegir quatre cartes, que van permetre retratar el paper de la dona durant la primera meitat del segle XIX a través de la seva relació amb la família i el context social. 

Segons Hernández, la construcció teatral de l’espectacle és senzilla «però suficient perquè la gent pugui identificar el personatge amb Clotet». A més, respecte a la posada en escena, el director va explicar que quan li van fer la proposta d’encarregar-se de l’adaptació de textos i la dramatúrgia, de seguida va pensar en una actriu, i va confessar que «tenia moltes ganes de conèixer i treballar amb l’Aina».

Les cartes 

El concert va començar amb una carta que el pare de Fanny va adreçar a la seva filla i que va servir per introduir la primera peça musical, la Simfonia número 4 en do menor. Tot seguit, el relat va continuar amb la infància de Fanny, les dones de la seva família i la influència que van tenir en ella, per deixar pas a la Simfonia número 6 en mi bemoll major. 

Després, un escrit de Jean-Jacques Rousseau va situar els espectadors a la realitat de l’època i a la dualitat dona-artista, per passar a escoltar la Simfonia número 12 en sol menor. Ja a la recta final, unes declaracions de Fèlix van fer que Fanny fes front, definitivament, a la realitat social imposada per la seva condició de dona per sobre de la seva condició de creadora; amb la Simfonia número 8 en re major posant el punt i final al concert commemoratiu.

Propers espectacles 

Amb un nou cicle ja en marxa, el proper concert de l’ONCA, formació impulsada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà, serà el dijous, 22 de febrer. Portarà per nom ONCA i Joan Enric Lluna i, en aquesta ocasió, la formació andorrana comptarà amb el solista de clarinet i director convidat Joan Enric Lluna, per interpretar obres d’Spohr, Bruch i Guinovart. 



El Periòdic d'Andorra

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet