ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Händel a ritme congolès

28/11/2014 |

 

Salt acull l’explosiva barreja musical del ‘Coup fatal’ d’Alain Platel

Música barroca a ritme africà. Congolès, per ser exactes. Un espectacle amb àries de Vivaldi, Gluck i Händel cantades pel jove contratenor Serge Kakudji (Kolwezi, Katanga, 1989). I interpretades amb ritmes tradicionals i de jazz i amb instruments autòctons com el likembe, l’anomenat piano dels pobres, per dotze músics de Kinshasa, la capital de la República Democràtica del Congo. I, per si faltava res, tot amb direcció escènica d’Alain Platel –el fundador de Les ballets C de la B belgues– i musical de Fabrizio Cassol. El resultat, un bombó que gira per tot el món i que sota el nom de Coup fatal (Cop fatal) aterra avui i demà al teatre El Canal de Salt dins del festival Temporada Alta.

Platel va explicar a La Vanguardia durant el darrer festival Grec que treballant a Coup fatal amb el contratenor i els músics congolesos s’ha adonat “de com de racionals som a Europa”. “Aquí volem donar una explicació a tot. En canvi, amb ells tot és més físic. Les seves versions de Händel, Vivaldi o Gluck, amb els quals tenen connexió per la polifonia, són molt més riques. Ara crec que ja no vull escoltar els originals”, concloïa. El coreògraf ha donat forma teatral a Coup fatal incloent-hi mencions a la violència i la guerra que ha triturat l’antic Zaire però també ajudant-se dels exuberants i elegants gestos dels alegres sapeurs, els dandis de Kinshasa.

“Mostrem la vida a la congolesa, en què es plora amb un somriure i es riu amb llàgrimes”, diu Serge Kakudji

Malgrat tot això, Platel ha arribat l’últim al projecte, que va començar com una proposta del Reial Teatre Flamenc de Brussel ·les, el KVS, que organitza un festival a Kinshasa –la seva antiga colònia– anomenat Connexion Kin. El KVS volia programar un recital amb Kakudji, que va causar enorme impressió a Europa gràcies a l’espectacle de Platel Pitié!, així que va reunir els músics congolesos, que es van posar a treballar sobre les àries barroques escollides pel jove contratenor. El muntatge es va estrenar l’any 2010, però van continuar treballant-lo fins a convertir-lo en tot un espectacle amb les incorporacions de Cassol i, finalment, Platel.

Kakudji, que ha actuat a les òperes de Madrid i París, diu que al final la barreja de Coup fatal no és “una amanida de components, sinó un puré que té un gust increïblement bo i obre horitzons a la música i a les persones”. Perquè el cop fatal, creu, és el desafiament de la barreja de músiques i de viure tots junts, “és una esperança per a tothom”.

“A l’obra expliquem la vida a la congolesa. Allà es plora amb un somriure i es riu amb llàgrimes, i hi ha festa cada dia perquè no se sap què passarà demà”, diu Kakudji, que va descobrir l’òpera amb set anys per la televisió: “La sentia i em semblava que fins i tot entenia el que explicaven. L’òpera em va elegir. és el lloc des del qual m’expresso millor”.Com a Coup fatal, que, recorda, conclou amb l’ària Lascia ch’io pianga del Rinaldo de Händel, un cant a la llibertat que aspira que s’imposi a l’Àfrica.

JUSTO BARRANCO
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet