ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El control del gest musical

19/8/2016 |

 

 

Mekcler realitzarà el quart concert d’Orgue&nd i una conferència dels mecanismes cerebralsOlivier Vernet, Cédric Mekcler, Orgue&nd, música, La Llacuna, orgue

Els organistes, Olivier Vernet i Cédric Meckler, durant la roda de premsa prèvia al concert que oferiran aquest dissabte. Autor/a: ANA / B. N.
Els organistes Olivier Vernet i Cédric Mekcler van presentar ahir el concert que oferiran dissabte a les 21.30 hores a l’església arxiprestal d’Andorra la Vella, així com la conferencia que pronunciarà aquest divendres Mekcler, que porta per títol Mecanismes cerebrals implicats en el control del gest musical. 
 
La ponència tindrà lloc a les 18.00 hores de la tarda al Centre Cultural la Llacuna d’Andorra la Vella i serà impartida en francès. Tots dos actes estan emmarcats dins el XVII Festival Internacional Orgue&nd –en el qual col·labora la Fundació Crèdit Andorrà– que té lloc al país durant aquest dies. 
 
Per la seva part, Meckler, metge militar de professió, va afirmar durant la presentació que «quan toquem un instrument, posem en marxa uns programes motors. He intentat investigar com el cervell posa en marxa aquests programes, que porten al músic a tocar la nota adient, el matís o el ritme». Meckler va concloure que «són processos cerebrals gestionats per regions especifiques del nostre cervell». 
 
A més, «la pràctica i l’automatització dels gestos permeten ser lliure per a expressar les emocions musicals, tal com ho veurem mitjançant dos vídeos a la conferència». 
 
Meckler també va voler matisar que no és «habitual escoltar música hispana amb un òrgan. Hem fet servir obres per a piano a quatre mans i les hem fet adaptar a l’òrgan». Afegint que «presentaré les investigacions que he fet. Sóc metge militar i investigo el cervell. He estudiat certs processos cerebrals per veure com podien ser aplicats quan toquem música». 
 
Diversos teclats 
 
En relació al concert, l’organista va puntualitzar que «hem encarregat obres a diferents compositors i tenim música llatinoamericana, un homenatge a Manuel de Falla, una salsa i també una samba». Mecker va destacar a més que és un avantatge que «les composicions que hem escollit ja són per a quatre mans, però el problema és que el teclat de l’orgue és més petit que el del piano. No obstant això, l’òrgan té diversos teclats, diversos plans sonors i hem treballat molt per repartir la partitura entre els diferents teclats». 
 
D’altra banda, Olivier Vernet va voler afegir que aquests teclats «són com una orquestra, com si fossin diferents instruments i hem jugat a ser directors d’orquestra, perquè l’òrgan és tan complex com una orquestra, tan ric perquè tenim timbres diferents, dinàmiques diferents i barreges diferents».

Càntics 
 
La veu, l’instrument natural per excel·lència, s’expressa musicalment amb el cant, i aquest cant i la seva respiració són els que han servit de referència al fraseig i a l’expressió musical dels instruments durant segles i segles. Així, es pot dir que els instruments canten i que no hi ha un criteri millor per valorar un bon músic. 
 
D’aquesta manera, en la XVII edició del Festival ORGUE&nd, es proposa una aproximació al càntic instrumental amb l’orgue com a protagonista o en duo amb altres instruments.
 
El concert comparteix una mateixa empenta; la dansa hispànica, amb la interpretació del famós Bolero de Maurice Ravel. L’entrada a l’esdeveniment serà lliure i amb col·lecta.


El Periòdic d'Andorra

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet