ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

A punt la quarta edició del cicle Maldà 1700, música antiga i xocolata

25/10/2016 |

 

Imatge de la quarta temporada del cicle Maldà 1700. © Enric Romaní

Imatge de la quarta temporada del cicle Maldà 1700. © Enric Romaní

El cicle Maldà 1700 torna un any més, ara en la quarta edició, amb la clara intenció de recuperar el fil històric de l’espai que representa El Maldà (abans Círcol Maldà), tot donant difusió a la realitat cultural de la Barcelona del segle XVIII i permetent experimentar allò de què els seus ciutadans (de la petita noblesa) podien gaudir en petits concerts de cambra acompanyats d’una xocolatada, tan popular aleshores. Aquest cicle de música antiga i xocolata es realitza, doncs, a El Maldà, entitat artística i espai escènic situat al carrer del Pi, 5 (Palau Maldà), a Barcelona, i que ofereix espectacles de teatre, dansa, cabaret i música de petit format i de cambra de diferents gèneres, entre altres manifestacions artístiques.

El cicle d’enguany oferirà un recorregut pels inicis del violoncel com a instrument solista, el paper de les dones compositores entre els segles XVI i XVIII, la dansa contemporània d’inspiració barroca, els consorts de música anglesa i la moda de la sonata italiana arreu d’Europa.

Guillermo Turina

Guillermo Turina

Inaugurarà el cicle, el proper 30 d’octubre, Guillermo Turina amb el concert “El violoncel abans de Bach”. Un viatge musical a través de l’evolució de la música gràcies a la capacitat dels diversos timbres de l’instrument, començant per la recerca melòdica i harmònica dels Ricercare de Domenico Gabrielli i les arcaiques estructures de les Sonates de Domenico Galli, passant per les formes virtuosístiques de les Toccatas de Supriani i els Capriccios de Dall’Abacco, per arribar, finalment, a les danses d’una de les monumentals Suites de Johann Sebastian Bach.

Seguiran les actuacions de l’ensemble vocal i instrumental de música antiga Agatha 15, el diumenge 6 de novembre; la formació de dansa, música i poesia Femmes, el dia 13 de novembre, amb el concert “Creacions”; la violagambista Lixsania Fernández i el clavicembalista Esteban Mazer amb el concert “A day in 6 strings”, el dia 20 de novembre, i, finalment, la formació Diatessaron, que hi torna després de molt temps, amb el concert “Sonate per flauto solo col basso continuo, sonates italianes a Europa”, el 27 de novembre. A més a més, els diumenges de novembre s’oferirà al públic l’itinerari “La música del baró de Maldà”, acompanyat per Musicològics, per tal de conèixer la realitat musical de la Barcelona del baró de Maldà bo i passejant pel Barri Gòtic.

Femmes

Femmes

Aquest any Els Pirates Teatre, gestors d’El Maldà i coordinadors del cicle, han volgut retre homenatge al músic Albert Romaní (que va morir el 2 de març passat) dedicant-li aquest cicle de música antiga, ja que ell en fou una figura essencial, fortament lligada a tota la companyia i molt important en el panorama musical català. Romaní va ser un intèrpret molt destacat en el camp dels instruments de teclat (piano, clavicèmbal i pianoforte), així com en la direcció coral, activitats que sempre va combinar amb la filologia i la literatura. Va dedicar gran part de la seva vida professional a la pedagogia musical, sempre vinculat a la història de l’Arc, actualment Escola Municipal de Música Can Ponsic. Va participar en projectes emblemàtics, com el Festival de Música Antiga de Barcelona o la posada en marxa de l’ESMUC, per a la qual va planificar de manera molt efectiva el desenvolupament del Departament de Música Antiga.

El Palau Maldà, segons que està documentat, ja va ser un focus cultural rellevant a la Barcelona del segle XVIII i començament del XIX. Així ho fa constar el conegut baró de Maldà (Rafael d’Amat i de Cortada, 1746-1819) al seu dietari Calaix de sastre. Segons el que hi retrata, assistia amb assiduïtat als concerts de la ciutat i després en feia la crònica, i també organitzava sessions musicals a casa. Seu va ser el primer pianoforte arribat a Barcelona i gaudia especialment d’alguns dels nous instruments de vent que hi començaven a arribar, com el clarinet o la trompa.

Amb una durada de 70 minuts, els concerts (en diumenge, a les 12.30 h) tenen un preu de 12 euros a taquilla i 10 euros amb reserva prèvia a través del web www.elmalda.cat; també s’ofereixen abonaments amb descompte. Les entrades amb l’itinerari de Musicològics tenen un preu de 18 euros.


Revista Musical Catalana

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet