ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Ros Marbà i Alba Ventura tanquen la temporada de l'Orquestra Camera Musicae

9/5/2017 |

 

 

 L’Orquestra Camera Musicae (OCM) de Tarragona desplega al llarg de les properes dues setmanes la desena i darrera producció pròpia de la temporada 2016-2017, titulada ‘Mozart & OCM’, i ho fa convidant dos noms propis del panorama musical català: d’una banda, la pianista Alba Ventura (Barcelona, 1978), artista precoç atès que va debutar com a solista amb només 13 anys, i de l’altra, el director català Antoni Ros Marbà (L’Hospitalet de Llobregat, 1937), que debutarà amb l’Orquestra Camera Musicae en el que serà un any ple de concerts especials programats amb motiu del seu 80 aniversari. Amb aquest programa centrat exclusivament en l’obra de Mozart, l’OCM planteja novament una petita gira de quatre concerts que començaran aquest divendres a l’Auditori Josep Carreras de Vila-seca (21h30) i finalitzaran el proper 21 de maig a l’Auditorio Nacional de Madrid (19h30), on l’Orquestra ja va presentar fa unes setmanes la seva col·laboració amb la clarinetista alemanya Sabine Meyer.
 
‘Comptar amb l’experiència de Ros Marbà és per a nosaltres un honor i una oportunitat d’aprenentatge, a banda que incidim en la voluntat –que és sobretot una realitat- de convidar els principals directors del país per tal que coneguin la ductilitat de la nostra Orquestra’, assegura Tomàs Grau, director musical i artístic de la formació.
 
Aquest programa farcit d’aniversaris s’obre amb la interpretació del Concert per a piano i orquestra núm. 9, ‘Jeunehomme’, KV 271 de Mozart que és precisament la mateixa obra amb què Alba Ventura va debutar com a solista fa 25 anys amb l’Orquestra de Cadaqués i Sir Neville Marriner a Donostia i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, on l’OCM clourà la gira de concerts d’aquest programa.
 
Per atorgar al programa una màxima coherència, l’experimentat director català –al qual la temporada vinent el Palau de la Música Catalana ha organitzat tres concerts d’homenatge per festejar el seu 80 aniversari- ha escollit la darrera de les simfonies escrites per Wolfgang Amadeus Mozart, la núm. 41 en Do major KV 551, popularitzada com a ‘Júpiter’, escrita l’any 1788.
 
Aquesta producció s’assaja aquests dies al Vendrell (a l’Auditori de l’Escola Municipal de Música, seu de l’Orquestra) i s’estrenarà aquest divendres, 12 de maig, a l’Auditori Josep Carreras de Vila-seca, a dos quarts de deu del vespre: 
http://auditorijosepcarreras.cat/event/alba-ventura-ros-marba-camera-musicae/
 
L’endemà dissabte, solista i Orquestra tocaran al Palau de la Música Catalana, a la Sala de Concerts, on l’OCM desplega la seva cinquena temporada simfònica de concerts de producció pròpia; serà a les sis de la tarda:
http://www.palaumusica.cat/ca/mozart-orquestra-camera-musicae_398496
 
I ja la setmana vinent, concretament dissabte 20 de maig, sumant-se a la celebració del 30 aniversari de l’emissora Catalunya Música, el programa ‘Mozart & OCM’ es podrà escoltar en directe al Teatre Tarragona, a les nou del vespre, on l’Orquestra també desenvolupa una temporada de concerts pròpia en coproducció amb l’Ajuntament de Tarragona i Joventuts Musicals de Tarragona. El concert de Tarragona s’emetrà en directe per Catalunya Música:
https://www.tarracoticket.cat/Alba_Ventura__Antoni_Ros_Marba/reserva/0/928
 
Per cloure la gira de quatre concerts, el proper diumenge 21 de maig, a dos quarts de vuit del vespre, els músics presentaran a l’Auditorio Nacional de Música el resultat del seu treball en comú, repetint la fórmula aplicada fa unes setmanes amb la clarinetista Sabine Meyer (finalitzar gira a Madrid):
http://www.entradasinaem.es/ListaEventos.aspx?id=5&idEspectaculo=1394&idEvento=25454
 
 
 
Sobre el programa del concert:
‘MOZART & OCM: talent català i internacional a manera de fermall’
 
· W. A. Mozart: Concert per a piano i orquestra núm. 9 en Mi b major ‘Jeunehomme’, KV 271
· W. A. Mozart: Simfonia núm. 41 en Do major ‘Jupiter’, KV 551
 
L’any 2017 farà justament 25 anys del debut amb orquestra de la brillant pianista catalana Alba Ventura. Va ser precisament interpretant la partitura ‘Jeunehomme’ de Mozart, a l’Auditorio Nacional de Madrid i a Donostia. Un quart de segle després, festegem al seu costat aquesta efemèride i ens congratulem de l’excel·lent moment artístic que professa i que es fa evident en cadascuna de les seves (nombroses) actuacions. Ventura va superar l’epítet de ‘jove promesa’ per passar a ‘sòlida realitat’ i amb una agenda de concerts coherent i molt ben traçada posiciona el seu talent arreu on va.
 
Per a l’ocasió, l’Orquestra Camera Musicae s’ha fet acompanyar d’un dels directors catalans més destacats, sense el qual no s’entendria bona part del desenvolupament musical a casa nostra al llarg de les últimes dècades. La seva trajectòria, genialitat i convicció l’han fet mereixedor de premis i reconeixements diversos. Però per damunt de tot és a l’escenari on Antoni Ros Marbà ha sabut compartir amb músics i públic la seva grandesa. Amb la seva invitació, i les notes de la ‘Júpiter’ de Mozart, l’Orquestra Camera Musicae rebla una temporada de concerts plena de grans títols i de convidats excepcionals. Gràcies a tots per fer-ho possible.
 

 

Alba Ventura. Foto: Ricardo Rios.


Sobre ALBA VENTURA, piano
Nascuda a Barcelona, l’Alba va realitzar el seu debut com a solista a l’edat de 13 anys amb l’Orquestra de Cadaqués i  Sir Neville Marriner a Donostia i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid.
 
Des d’aleshores la seva carrera com a solista internacional no ha parat de créixer amb invitacions dels millors auditoris com el Wigmore Hall i el Barbican, Concertgebouw, Musikverein, Cité de la Musique o la Sala Svetlanovsky de Moscú, actuant també, a més de les principals sales espanyoles, a Bogotà i a Auckland.
 
Ha estat dirigida per personalitats com Antonini, Harth-Bedoya, Hogwood, Mas, Pons, Ros Marbà i Vasary, i ha col·laborat amb conjunts, com la Philarmonia Orchestra, Hallé Orchestra, Simfònica Nacional Txeca, les principals orquestres espanyoles i els quartets Brodsky, Takacs i Casals.
 
Al 2013 es va presentar en gira per la Xina, oferint recitals a Shanghai, Pekin i Guangzhou i el març del 2014 va viatjar als Estats Units convidada per la Societat Chopin de Connecticut.
 
De les darrerres temporades cal destacar també recitals al Regne Unit, a l’Auditorio Nacional de Música, Palau de la Música Catalana o Festival de Granada i concerts amb orquestres com London Mozart Players, Simfònica del Liceu o de Castilla y León.
 
Va guanyar les audicions internacionals del YCAT i en la temporada 2009-2010 va ser seleccionada pel programa Rising Stars. El 2010 rep el Premi IMPULSA de la Fundació Príncep de Girona.

 


Antoni Ros Marbà. Foto: David Maroto.


Sobre ANTONI ROS MARBÀ, director
Nascut a l’Hospitalet de Llobregat, va realitzar els seus estudis de direcció d’orquestra amb els mestres Eduard Toldrà, Sergiu Celibidache i Jean Martinon.
 
Ha estat director titular de l’Orquestra Simfònica de RTVE, l’Orquestra Ciutat de Barcelona i director musical de l’Orquestra Nacional d’Espanya, així com principal director musical de la Nederlands Kamer Orkest, de la qual posteriorment va ser-ne titular.
 
L’any 1978 va debutar amb la Berliner Philharmoniker, orquestra que posteriorment ha dirigit en diverses ocasions. Ha dirigit amb gran èxit les orquestres més importants de França, Anglaterra, Suïssa, Itàlia, Alemanya, Escandinàvia, Amèrica i Japó.
 
Ha dirigit la major part dels títols del repertori operístic, cultivant especialment l’univers mozartià, straussià i el repertori del segle XX. Compromès amb la música espanyola, ha estrenat les òperes Divinas palabras d’Antón Garcia Abril i The Duenna de Robert Gerhard,  així com la primera gravació mundial d’aquesta última i de La Dolores de Tomàs Bretón.
 
Li ha estat concedit el Premio Nacional de Música -Ministeri de Cultura- i la Creu de Sant Jordi -Generalitat de Catalunya-.
 
L’any 2009 Warner Classics i Claves van editar dos discs monogràfics de Ros Marbà dirigint la Reial Filharmonia de Galícia (la darrera de les formacions amb la qual ha desplegat la seva titularitat), dedicats a
Frederic Mompou i a Manuel de Falla.
 
En l’àmbit docent, ha destacat com a professor i director titular de la Càtedra d’Orquestra de Cambra Freixenet de l’Escola Superior de Música Reina Sofía de Madrid.
 
 
Sobre l’ORQUESTRA CAMERA MUSICAE
L’Orquestra Camera Musicae (OCM) de Tarragona, fundada l’any 2006, ha gaudit d’una gran rebuda per part del públic atesa la seva tasca de divulgació de la música clàssica entre sectors molt diversos, fent especial atenció al públic melòman i jove.
 
Ha actuat en sales com l’Auditorio Nacional de Madrid, L’Auditori de Barcelona, el Palau de la Música Catalana i el Teatre Tarragona, entre d’altres. En aquests dos últims equipaments, l’Orquestra desplega les seves temporades estables de concerts de producció pròpia.
 
Des del seus inicis, Tomàs Grau n’és el director titular i artístic, i des de la temporada 2014-2015 Jordi Mora n’és el principal director convidat. El violoncel·lista Lluís Claret inicia durant la temporada 2016-2017 el rol d’artista resident que abans van exercir el pianista Albert Guinovart i el flautista Claudi Arimany. L’OCM va iniciar el seu projecte de residència a l’Auditori de l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell durant la temporada 2009-2010, vigent en l’actualitat.
 
L’Orquestra Camera Musicae ha col·laborat amb directors com Salvador Mas, Salvador Brotons, John Rutter, Manel Valdivieso, Josep Vila i Casañas i José Rafael Pascual Vilaplana; i solistes com Asier Polo, Judith Jáuregui, Massimo Spadano, Daniel Ligorio, Núria Rial, Àngel Òdena, Marta Infante o Elena Copons, entre d’altres.
 
Tot i realitzar la seva activitat principalment a Catalunya, l’OCM també actua de manera periòdica arreu de l’estat espanyol i ha realitzat una gira de concerts per diferents ciutats d’Alemanya, Txèquia i Suïssa.
 
Ha enregistrat els discs Alba eterna (òpera d’Albert Guinovart), Tempesta esvaïda (recuperació patrimonial), De Catalunya al món, Un conte de Nadal i Mediterráneo.


Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de