ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Palau de la Música va acollir més de 560 concerts i va tenir més de 640.000 assistents el 2016

27/7/2017 |

 


Imatge actual de la família coral de l’Orfeó Català. © Ricardo Ríos Visual Art

Imatge actual de la família coral de l’Orfeó Català. © Ricardo Ríos Visual Art

L’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau tancaran aquesta temporada amb el debut al BBC Proms de Londres juntament amb la London Symphony Orchestra, sota la batuta de Sir Simon Rattle.

El Palau de la Música Catalana va tancar el 2016 amb un total de 565 concerts programats a les seves sales, que van aplegar 441.536 espectadors (un 5% més que el 2015, amb 419.727 espectadors), i 204.153 assistents a les visites guiades (un 4,55% més que l’any anterior). A aquestes xifres cal sumar els 6.000 assistents a la Jornada de Portes Obertes; així, l’any 2016 el Palau va rebre un total de 651.689 assistents, entre espectadors i visitants.

Del conjunt de concerts al Palau, 275 van ser organitzats per la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, amb 178.435 espectadors, dels quals 50.705 corresponen al públic que va assistir als 118 concerts del cicle Escoles al Palau. Quant als programadors externs, el Palau va acollir l’any passat 290 concerts, amb un total de 263.101 espectadors. A més, durant el 2016 el Palau va donar cabuda a un total de 78 actes.

Respecte de les dades sobre els clients dels concerts de la programació pròpia de la Fundació OC-PMC, un primer estudi sobre la temporada 2015-16 mostra que la mitjana d’edat dels clients dels concerts de la Fundació és de 46 anys, mentre que els abonats es troben en una franja d’edat entre els 51 i els 70 anys. Quant al sexe, el 54% dels clients són dones i el 46% homes. Finalment, quant a la procedència, el 73,3% dels clients són nacionals –d’aquest percentatge, el 93,3% són de Catalunya i el 6,7% de la resta de l’Estat. Dels espectadors amb residència a Catalunya, un 52,1% són de la mateixa ciutat de Barcelona. Respecte dels clients estrangers, que suposen un 26,7% del global de clients de la temporada, els Estats Units (17%), Corea del Sud (10%), Alemanya (9,6%), el Japó (8,9%), França (8,7%) i la Gran Bretanya (7,5%) són els que fan més aportació.

Pel que fa a l’ocupació mitjana dels concerts, durant la temporada 2015-16, el cicle estrella de la Fundació, Palau 100, va registrar un 86% d’ocupació. Els cicles Palau Bach, Constel·lació, Grans Veus, Piano i Palau Cambra van registrar de mitjana una ocupació de gairebé el 80%. Mentre que en el cas del cicle Concerts Familiars va ser del 81%, el Cicle Coral un 69% i el cicle Tardes al Palau un 71%.

Pel que fa a les dades econòmiques, el 2016 la Fundació OC-PMC va tancar l’any amb uns ingressos de 14.047.317 euros, dels quals un 29% van correspondre a la venda d’entrades de concerts, i tot seguit: visites guiades (20%), explotació de sales (19%), mecenatge (14%), subvencions públiques (13%) i diversos (4%).

Les despeses van assolir els 13.402.429 euros, dels quals un 46% van correspondre a despeses d’activitat, així com també a personal (33%), funcionament (19%) i extraordinàries (2%), dades que van atorgar un resultat abans d’amortitzacions de 644.887 euros. Les amortitzacions netes van ser 479.464 euros, tot donant un resultat positiu de 165.424 euros.

La temporada 2016-17 ha estat la primera del mestre Simon Halsey, com a director artístic dels cors de l’Orfeó Català i assessor artístic de la Fundació Orfeó Català. El balanç d’aquest primer any ha estat valorat molt positivament, tant pel mestre com pels mateixos cantaires. Sota la seva direcció, l’Orfeó i el Cor de Cambra van oferir el Requiem de Fauré i van estrenar l’obra Oda infinita de Salvador Brotons, compositor convidat de la temporada 2016-17. Aquest concert formava part dels concerts commemoratius del 125è aniversari de l’Orfeó Català. A nivell internacional, cal destacar també la gira de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra per Itàlia amb la Novena de Beethoven, sota la direcció de Daniele Gatti, i la gira del Cor de Cambra amb Marc Minkowski i Les Musiciens du Louvre amb el Requiem de Mozart.

Pel que fa a la programació de la Fundació OC-PMC, cal destacar els concerts del cicle Palau 100 i d’altres cicles, que van reunir a l’escenari modernista formacions i artistes tan destacats com l’Orquesta Simón Bolívar i Yuja Wang sota la batuta de Gustavo Dudamel; la Royal Concertgebouw Orchestra dirigida per Semyon Bychkov; la Wiener Philharmoniker Orchester amb Daniel Harding; el Monteverdi Choir & English Baroque Soloists, conduïts per Sir John Eliot Gardiner; els pianistes Vladimir Ashkenazy, András Schiff o Grigory Sokolov, i les veus de Jonas Kaufmann, Juan Diego Flórez o Philippe Jaroussky. Són alguns dels grans noms que van passar pel Palau durant el 2016.

També enguany la Fundació OC-PMC ha encarregat un estudi per analitzar l’impacte que produeixen les activitats del Palau de la Música Catalana en el desenvolupament social, econòmic i ambiental d’Espanya i Catalunya. De l’estudi, realitzat per l’empresa KPMG, es desprèn que el Palau, amb la seva activitat durant el 2016, ha contribuït en 96,83 milions d’euros a l’economia espanyola.

Aquestes dades es van presentar el 18 de juliol passat en roda de premsa al Palau de la Música Catalana. Podeu consultar aquí la Memòria 2016 de la Fundació OC-PMC i aquí l’Estudi de l’impacte socioeconòmic del Palau.

L’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau debutaran al BBC Proms de Londres, sota la batuta de Sir Simon Rattle, aquest agost

 El dissabte 19 d’agost, l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau tancaran la temporada de concerts 2016-17 amb el debut al prestigiós festival BBC Proms de Londres. Un dels més grans festivals de música clàssica del món, que se celebra a la capital anglesa i que enguany arriba la 123a edició. Els cors catalans sumaran les seves veus a les del CBSO Chorus i el London Symphony Chorus, tot actuant al costat de la London Symphony Orchestra, sota la batuta de Sir Simon Rattle, per interpretar els Gurrelieder d’Arnold Schönberg.

Es tracta d’una cita històrica fruit de l’esforç de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana per internacionalitzar els cors i que s’arrodoneix amb l’impuls que ha suposat la incorporació de Simon Halsey com a director artístic dels cors de l’Orfeó Català i com a assessor artístic del Palau des del setembre del 2016. Dos dies abans del debut al Proms, el 17 d’agost, l’Orfeó Català actuarà en solitari a la Southwark Cathedral de la capital anglesa, sota la direcció del seu titular, Simon Halsey.


Revista Musical Catalana

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de