ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Johann Christoph Bach, gran revelació al FeMAP amb el Cor de Cambra BZM

3/8/2017 |

 

Una de les propostes del FeMAP que vam poder sentir el cap de setmana passat és la del Cor de Cambra Bach Zum Mitsingen, que actuà el dia 28 de juliol a l’Espai Cultural La Lira de Tremp i el 29 de juliol a l’Església de Sant Climent de Vilaller, tots dos concerts a les 20:00h. Per aquells qui se’ls hagin perdut, Núvol conversa amb Daniel Tarrida que, juntament amb Pau Jorquera, és membre fundador de la formació, per conèixer detalls dels seus concerts.

Cor Bach Zum Mitsingen

Cor Bach Zum Mitsingen

AV: Tu i en Pau Jorquera vau engegar el projecte Cor de Cambra Bach Zum Mitsingen. Què us va motivar a fer-ho?

Daniel Tarrida: El Cor de Cambra és una part més del projecte BZM i amb ells abordem produccions professionals com les que hem presentat al FeMAP. En aquest cas és un repte perquè presentem un programa extens i amb obres de gran dificultat.

Aina Vega: “Bach en família” és la proposta que vau fer al Festival dels Pirineus. Sorgeix de la genealogia elaborada per Bach i un dels seus fills Ursprung de musicalische-Bachischen Familie (Origen de la família musical de Bach). Què extraieu d’aquest document a nivell musical?

DT: Aquest document ens permet conèixer l’extensió i la importancia d’aquest llinatge musical únic. Van ser gairebé dos segles on portar el cognom Bach era sinònim de ser músic en moltes regions d’Alemanya.

AV: Es coneixen més de 60 membres de la família Bach dedicats a la música. Creieu que alguns d’ells, si no fos per la omnipresència de Johann Sebastian, hauríen tingut més reconeixement?

DT: Johann Christpoh Bach, el cosí del pare de Johann Sebastian, va ser un compositor molt brillant i va influenciar fortament el que seria posteriorment el Bach més reconegut.

Hi ha obres molt brillants que durant un cert temps s’han atribuït a Johann Sebastian. És un compositor molt especial. Aconsegueix expressar el text a través de l’harmonia i dels canvis d’escriptura d’una manera genial i única.

Per exemple, recentment, John Eliot Gardiner va dedicar un CD sencer a Johann Christoph Bach, la qual cosa no ha fet amb cap altra membre de la família

AV: En quins autors de la família Bach se centrà el repertori que oferíreu al FeMAP?

DT: Hi haurà motets de de Johann Christoph Bach, Johann Michael Bach, Johann Ludwig Bach i Johann Sebastian Bach. Això ens permeté fer un recorregut pel Barroc alemany passant per molts estils i escriptures diferents.

AV: El Cor de Cambra Bach Zum Mitsingen neix en el marc de BACHELONA i, des de l’abril de 2011, realitza el cicle integral de cantates de J.S. Bach en format participatiu. Aquesta fórmula també la vau presentar al FeMAP?

DT: En aquest cas vam actuar amb un cor cambrístic de 15 cantants joves de gran projecció. És una fórmula diferent de la que presentem habitualment, però tots ells han format part també del cor participatiu amb el qual vam inaugurar el Festival Bachcelona el 19 de juliol al Palau de la Música.

AV: En els darrers anys s’ha revitalitzat molt la interpretació amb instruments i criteris històrics. Creieu que s’està aconseguint ser prou fidel al que havia concebut el compositor?

DT: Intentar estar a prop de la intenció del compositor és el més important. Això comença sempre amb un treball sobre el text perquè és d’on va partir el compositor a l’hora de concebre el motet. Aquest és l’element que realment farà més autèntica i viva la interpretació.

AV: Què suposa cantar música sacra en comunió amb la natura?

DT: És un plaer fer aquests concerts en aquests entorns i en aquests espais. Evidentment, la naturalesa i la quietud que t’envolten són ben inspiradores.

AV: Daniel, quines qualitats ha de tenir un pianista acompanyant de cors i quines aptituds creus que tens tu que et fan tan capaç?

DT: Un pianista acompanyant de cors ha d’estar al servei del treball que es realitzi i de la idea musical que es persegueixi. És un treball discret però important alhora en la dinámica dels assajos. Per part meva, és molt gratificant el treball lligat a la veu i a la música coral, i si és amb una música tan potent com la de Bach és realment emocionant.

AV: Quina valoració fas dels concerts del cap de setmana?

DT: Amb en Pau Jorquera comentàvem que el públic del FeMAP és entregat i agraït. Estem molt contents d’haver pogut tenir l’oportunitat de cantar al Festival de Música Antiga dels Pirineus.

Aina Vega i Rofes
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet