ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'OBC inaugura la temporada amb l'‘Heroica' de Beethoven

29/9/2017 |

 

La tria de la peça és una declaració de principis

“Quan la dignitat de les persones està en perill, és quan més expressen la seva estima a la cultura, a la música”. Qui afirmava això era Kazushi Ono, director de l’Orquestra Simfònica i Nacional de Catalunya, durant la roda de premsa de presentació del concert inaugural de la temporada de l’OBC celebrada ahir a L’Auditori. Ono, que repeteix per tercer any com a director, ha escollit la simfonia Heroica de Beethoven com a guspira que encendrà els concerts d’avui, demà i diumenge. La tria no és casual, ja que, segons va explicar el mestre, ens trobem en “una situació difícil i complicada”. A més de l’Heroica, peça que va confirmar Beethoven com el millor compositor d’Europa, Ono ha volgut incloure l’obertura d’ Egmont.

“He escollit Egmont per raons evidents -deia el director-. No es tracta d’estar a favor o no de la independència, sinó de defensar la dignitat humana”. Curiosament, Egmont, composta per a la tragèdia de Goethe, narra les heroïcitats del comte Egmont, que va liderar la resistència de Flandes contra la invasió espanyola al segle XVI. Quan sentim l’obertura, en realitat escoltem el moment precís en el qual Egmont va ser arrestat i executat. No és casualitat que s’interpreti en uns dies tan decisius que podrien repetir -salvant la distància- la proesa rebel. És, a més, una peça que, juntament amb el text de Goethe s’ha convertit en l’himne de revoltes com la d’Hongria l’any 1956.

Per als concerts inaugurals, Ono comptarà amb el virtuós violinista Julian Rachlin, que interpretarà el Concert per a violí i orquestra en re major de Txaikovski. No és la primera vegada que Rachlin es posa sota les ordres del director, amb qui ha confessat que té una gran afinitat.

 

Neix Amics de l’OBC

 

“L’OBC estava òrfena, a diferència de la resta d’entitats culturals de l’Estat”, explicava Sigrid Quer, impulsor dels Amics de l’OBC, una iniciativa que no busca gaudir d’“avantatges econòmics”, sinó “aproximar-se” a l’orquestra i els músics i el seu univers. La idea és humanitzar l’OBC, en el sentit que es proposa ajuntar músics, directors, escriptors dels llibrets i públic en diverses iniciatives en què es pugui “comentar la jugada”, segons Quer. Per formar part dels Amics de l’OBC s’ha previst un sistema de quotes que comença a partir dels 35 euros.

I no va ser l’única novetat que va presentar Jordi Tort, gerent de L’Auditori, que va aprofitar l’ocasió per parlar del compromís social de l’OBC. Un any més, part dels programes musicals aniran destinats a advocar per la inclusió social, l’acolliment familiar, l’ajuda a la infància en risc o la integració a través de la música. Com a part d’aquesta iniciativa es programaran intercanvis artístics, es convidarà a assistir a assajos determinats col·lectius i s’exercirà com a “plataforma de difusió” de la tasca de totes les persones i entitats que contribueixen a la millora social, segons explica Tort.

I un any més torna el cicle de cambra de l’OBC, amb el desig d’acostar la música de cambra a Barcelona. El cicle oferirà sis concerts a la sala 2 de L’Auditori que arrancaran al novembre i s’allargaran fins al maig de l’any vinent.

MARTA TERRASA
Ara

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet