ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Josep Vicent: "La música clàssica ha d'estar en evolució contínua"

7/10/2017 |

 

Josep Vicent, amb roba de la il·licitana Williot, durant la sessió fotogràfica amb ARTS. MANUEL LORENZO

Josep Vicent posa per a Arts i ensenya la moda de tardor i les propostes amb què atraure nous públics a l'Adda

«És important que parlem de la música, del món, de la vida», comença contant Josep Vicent. El director de l'Auditori de la Diputació d'Alacant, Adda, estrena nova temporada el 14 d'octubre amb l'Orquesta Nacional de España, i aposta per obrir-se a la producció pròpia i a una major participació de les dones.

El músic alteà encara la seua segona temporada com a responsable del major centre musical d'Alacant i assegura que esta voluntat d'incloure les dones «no és una cosa forçada que he fet per a inventar-me un llibre, estic rodejat d'elles». «La presència de la dona en la música clàssica és una realitat imprescindible», raona, «i molts del compositors importants han tingut prop influències, inspiració i fins i tot creació de dones».

Amb el Bartók's Challenge que presentarà el març de 2018 inclourà una llista amb 13 compositores espanyoles, entre les quals es troben Pilar Jurado o Marisa Manchado. Això entra dins d'eixe apartat del pressupost amb el qual ha pogut encarregar noves creacions, com també ho ha fet amb els alacantins Ximo Cano, de La Nucia, i Óscar Navarro, de Novelda. Esta és la primera vegada que des de l'Adda han volgut dedicar un apartat a estimular la creació. «Com deixes una marca que ajude a desenvolupar el sector i la il·lusió creativa? Com apareixen més compositors i intèrprets joves? Quan veuen que al seu entorn hi ha gent que té uns recursos per a crear i un marc i un espai. Si no, què fan? Es convertixen tots en directors de banda. És molt important generar un espai de creació», raona.

«La música clàssica ha d'estar en evolució contínua i ha d'anar trobant el pols creatiu de les noves generacions», seguix, «això és molt important per a seguir vius, simplement». «Una de les meues grans metes quan vaig arribar ací era obrir l'espectre de públic als més diversos possibles i crec que ho estem aconseguint pas a pas», destaca, «estem mantenint el tradicional però cada vegada hi ha més un públic que vol descobrir noves músiques, noves idees». I per això, subratlla que «és un luxe que vinga un senyor ací amb una cosa que acaba d'escriure i la vegem ací per primera vegada. És apassionant. Hem d'intentar que la presència de la modernitat siga molt gran. I de fet, ho és».

Emoció diva és un cicle que representa eixe desig. «La línia era la de creadors transversals», recorda Josep Vicent de quan es va seure per planejar este cicle, «no era dones a priori. Pero m'adone que n'hi ha que són artistes plàstiques, compositores, cantants, instrumentistes... amb una força brutal. Em vaig posar a ajuntar-les i em va eixir així».

Josep Vicent parla amb molta intensitat quan es tracta de la música, modulant el to de les paraules com si estiguera dirigint. «Fixa't què increïble, Pilar Jurado ve per primera vegada ací a tocar la seua òpera electrònica, cantant-la ella!», posa com a exemple de l'esmentat cicle. O quan parla d'Ángeles Blancas que «durà un programa lleuger i grans pilars del fet compositiu de la història del segle XX: Messiaen, Debussy i Weill».

L'altre propòsit d'obrir-se als nous públics l'encara dirigint-se als xiquets. A qui considera que «mai se'ls ha d'abaixar el nivell de la música clàssica. No necessita que li baixes el discurs perquè té la seua capacitat de raonament, igual que tu, el que vol és que li'l apropes». Així, seguint les seues pautes, «vol escoltar parlar de drama, felicitat, somriure, plaer i amor». Per a ells ha preparat un cicle amb un vessant escènic important, com el de Concert per a Clown i Orquestra de Lolo Fernández -qui «ens fa veure l'humor, les llàgrimes, l'alegria del ritme que hi ha a Mozart o Khatxaturian»- o El sastrecillo valiente de Títeres Etcétera.

El recolzament de patrocinadors privats amb què ha contat en esta nova temporada és una altra fita que destaca. Global Omnium i l'Obra Social de La Caixa són dos dels destacats que acompanyen al Centro Nacional de Difusión Musical. «Si tinc temps, pense que podré fer que l'Adda siga una marca amb el suficient prestigi per a atraure i que la gent vulga estar-hi», diu amb to seriós, «és un procés gradual». «D'un any a l'altre ja van canviant les coses però necessita continuïtat, treballar la imatge i la relació amb els mitjans... Això no para. I amb un equip tan menut que compte arribem on arribem. Crec que és el principi».

Dur-ho endavant suposa que «hem de mantindre totes les relacions possibles i fer-les crèixer». «Estic per a seguir creant ponts i situar amb claredat la personalitat pròpia d'este espai», subratlla, «no és una caixa de sabates oberta a omplir-se». L'Adda «viu la música clàssica des de la modernitat. Pretén estar viu i obert a la societat de hui».

L'altra cosa que arrancarà camí és el propòsit de crear una orquestra simfònica per a l'Adda. Una que voldria que estiguera en la temporada 2018/19. «Són 70 places, no és un joc», diu, «és possible». «Això ens canviaria la província d'Alacant, canviaria absolutament l'estructura social i cultural. És radical». Ell es manté confiat en la possibilitat del fet que es poguera vore al setembre de 2018. El problema, clar, són els diners. «És molt fràgil el camí», diu. Però tot i això, la il·lusió el manté, «si es fera seria un impuls per a generacions de músics que ho necessiten i un ecosistema cultural absolutament nou».

I ell creu en l'obligació de somniar un futur millor, per això posa d'exemple que la presentació d'una programació com la que llança «era una utopia fa un any». Ara, en canvi, «açò comença a ser seriós i ja no em fa vergonya comparar-ho amb altres».

 

Josep Vicent porta roba de la il·licitana Williot per a esta temporada de tardor - hivern. Agraïment a Cigarreres per cedir-nos l'espai.

MIQUEL HERNANDIS
El Mundo

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de