ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Liceu no s'està de res per celebrar els 20 anys de la seva reobertura després de l'incendi

13/3/2019 |

 

Una trencadora ‘Turandot’, dirigida per Frank Aleu, obrirà la temporada amb noves produccions del teatre que comptarà amb tot un firmament d'estrelles de l'òpera

El Liceu vol celebrar en gran el 20è aniversari de la seva reobertura l’octubre del 1999, després de cinc anys de reconstrucció arran de l’incendi del 1994. D’entrada, el proper 9 d’octubre la inauguració de la temporada 2019-2020 serà de factura pròpia amb una producció de Turandot, de Puccini, amb una aposta escènica de Frank Aleu (La Fura dels Baus), el mateix títol amb el qual es va reobrir el Liceu després del foc el 7 d’octubre del 1999. “La força de l’òpera” és el lema d’una temporada especial en què el Liceu es reivindica a si mateix. Ho fa amb més diners, un increment de pressupost d’un 3,6% respecte a la temporada anterior i arriba als 48,3 milions d’euros, amb el convenciment que per millorar l’oferta i captar més públic calen més recursos. Una inversió imprescindible per, entre altres coses, poder fitxar bona part del firmament de les estrelles de la lírica, com Anna Netrebko, Juan Diego Flórez, Javier Camarena, Roberto Alagna, Joyce Didonato, Clémentine Margaine i Iréne Theorin, entre moltes altres. Seran 11 títols que recorden el passat –un d’ells en versió concert–, però que, d’altra banda, miren al futur.

Després d’una etapa d’ajustos econòmics i de reposicions de títols i escasses apostes noves, aquest any el teatre de la Rambla liderarà tres produccions que s’estrenaran mundialment la temporada vinent. La primera, en solitari, serà Turandot, amb la mirada del videocreador Aleu amb una proposta hightech sota la direcció musical del director de l’Orquestra del Liceu, Joan Pons, i amb dos repartiments extraordinaris: Iréne Theorin i Lisa Lindstrom com a princeses Turandot i Jorge de León i Gregory Kunde com a Calaf. “No volem avançar la producció, però sí afirmar que serà imponent i no només per l’impacte visual”, ha apuntat la directora artística del Liceu, Christina Scheppelmann, per a qui la presentació de la temporada 2019-2020 és l’última. A finals d’any serà substituïda per Víctor García de Gomar –actualment al Palau de la Música–, després d’un procés de selecció amb concurs. Scheppelmann es va manifestar satisfeta pel seu pas pel Liceu: “Els primers anys –del 2013 al 2015– van ser difícils i vam haver de saber torejar i vam tenir unes temporades amb un repertori més popular i de reposicions. L’important és que hem remuntat la situació”, argumentava.

El Liceu vol créixer per atreure un públic més ampli
Dues altres coproduccions que lidera el Liceu són Lohengrin, sota la direcció d’escena de Katharina Wagner, la besneta del compositor alemany, en un projecte conjunt amb l’òpera de Leipzig, i molt d’acord amb el gust wagnerià del Liceu i, més encara, del mestre Josep Pons, que n’assumirà la direcció musical. Il barbiere di Siviglia, de Rossini, amb la Staatstheater am Gätnerplazt de Munic –que construeix la producció– i el teatre de Tolosa de Llenguadoc és la tercera coproducció “que segur que serà fresca i diferent i sobretot molt energètica”, avançava Scheppelman. La sarsuela Doña Francisquita, d’Amadeu Vives, i dirigida per Lluís Pasqual és una altra de les estrenes de la temporada, en coproducció amb el Teatre de la Zarzuela de Madrid, on es veurà abans que al Liceu: “És una adaptació singular de Lluís Pasqual que casa molt bé amb el Liceu, que hauria de fer sarsueles de qualitat i amb artistes lírics, com passa en aquesta ocasió”, defensava la directora. La sarsuela, que tindrà sis funcions, comptarà amb veus destacades de la lírica espanyola, com María José Moreno, Elena Sancho i Celso Albelo, entre d’altres. Alcione, de Marin Marais, és l’altra coproducció que s'estrenarà al Liceu sota la direcció musical de Jordi Savall amb una posada en escena de Louise Motay que recorda la màgia dels teatres històrics i el seu funcionament.

INGRESSOS A L’ALÇA I MÉS COSTOS DE PRODUCCIÓ
Per captar més públic cal fer un esforç amb els preus, diversificar-los i rebaixar-los, especialment si es vol que les localitats estiguin ocupades per persones per sota dels 40 anys. Valentí Oviedo, director general del Liceu, ha optat per ampliar l’oferta d’abonaments de temporada, de dotze, nou, sis i tres títols, amb descomptes d’entre un 25% i un 20% per als abonaments amb més funcions. Ha introduït un abonament popular amb un descompte del 35% per als abonaments de tres títols i un dels torns de sis. També s’ha recuperat, per a la temporada 2019-2020, el preu únic de 30 euros per als menors de 35 anys que comprin les entrades a partir de dues setmanes abans de l’estrena: “Potser ja va funcionar en algun moment, però no va estar acompanyat d’una bona campanya informativa, que és el que farem”.

Els gestors del Liceu creuen que aquesta és una bona manera per facilitar l’accés als espectacles d’òpera a un públic que no s’hi apropa per qüestió de preu. El teatre repetirà l’experiència del “Liceu under 35” –aquesta temporada ho farà amb Tosca– amb l’estrena de la temporada Turandot i Carmen. Es tracta d’una funció prèvia a l’estrena, una preestrena exclusiva per a joves menors de 35 anys a un preu únic de 15 euros. Amb aquestes noves fórmules, el Liceu calcula incrementar el capítol d’ingressos per taquilla a 17,9 milions d’euros, la qual cosa representaria un 10% més que l’any passat.

“El que no té sentit és tenir butaques buides a les funcions, per la qual cosa hem de buscar noves fórmules”, resumia Salvador Alemany, president de la Fundació del Liceu, que dilluns va donar el vistiplau als comptes de la temporada que arrencarà a l’octubre. Per mecenatge, el Liceu calcula que arribarà a 5,7 milions d’euros. Davant d’uns ingressos de 48 milions d’euros, el capítol de despeses es tanca en 46, una diferència que es vol destinar a amortitzar el deute financer. Aquest any, a diferència dels anteriors, el Liceu també destinarà més diners a produccions pròpies –les cinc de la temporada i dues del Petit Liceu–, entre 10 i 12 milions d’euros, segons les xifres avançades. Els fons que aporten les administracions es continuen reduint gradualment a mesura que creixen els que genera el teatre: “Ara les subvencions públiques representen el 46% i confiem que la bona sintonia que regna entre els patrons a la Fundació del Liceu no s’alteri malgrat la inestabilitat política que estem travessant en els últims anys”, apuntava Alemany. 

BLANCA CIA
El País

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet