ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Palau és cada cop més la casa de les arts

7/4/2019 |

 

Aquest dijous 4 d’abril s’ha presentat la temporada 2019-20 al Palau de la Música Catalana que té com a fil conductor Beethoven, Bach, Widmann i Magrané en el terreny de la composició i Bill Viola, Joan Fontcuberta, Prejaume, cabosanroque i Blanca Llum Vidal en les arts visuals.

El Palau de la Música Catalana ha presentat aquest dijous una Temporada 2019-20 que tindrà en Beethoven, Bach, Widmann i Magrané els compositors més presents. Gustavo Dudamel, Simon Rattle o Zubin Mehta, i Jordi Savall, Joyce DiDonato, o Cecilia Bartoli són algunes de les batutes i artistes –algunes ja anunciades- que passaran pel Palau el curs vinent. La idea de “transformació” a través de la música i l’art guia la nova temporada, en què tindran lloc intervencions artístiques de Joan Fontcuberta, Perejaume, Cabosanroque, Blanca Llum Vidal i la representació d’obres de Bill Viola. Joan Guinjoan i Eduard Toldrà seran els compositors convidats i s’estrenaran obres de Ros Marbà, Salvador Brotons i Carles Guinovart.

La nova temporada del Palau oferirà un total de 120 concerts i 60 activitats complementàries, i té per leitmotiv la frase ‘On la música et transforma’. Una idea (la transformació) que l’equip de la institució ha intentat traduir en els compositors i les partitures que s’escoltaran durant la temporada, però que la presidenta de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música ha fet extensiva al que ha passat al Palau “en els últims 10 anys”. “Això ha estat una obra de tots”, ha comentat.

La Temporada 2019-20, l’última del director artístic Víctor García de Gomar, té un pressupost de 3,1 milions d’euros i una previsió d’ingressos propis de 2,7 milions. “Un 87% del cost artístic es cobrirà amb recaptacions”, ha celebrat el director general del Palau, Joan Oller.

Beethoven serà un dels grans protagonistes de la propera temporada del Palau de la Música
En el 250è aniversari del naixement del compositor, el Palau oferirà la integral de les ‘Simfonies’ amb Sir John Eliot Gardiner, presentarà la versió semiescenificada de Fidelio, amb Gustavo Dudamel, l’oratori Crist en el Mont de les Oliveres amb Sir Simon Rattle, i la peça simfònicocoral Cantata per la mort de Josep II amb l’Orfeó, el Cor de Cambra i el Cor Jove.

Bach també estarà molt present el curs vinent (Oratori de Nadal, amb Jordi Savall, les Variacions Goldberg a càrrec de Lang Lang o les dues ‘Passions’ amb Philippe Herreweghe, entre altres concerts). Les altres apostes de la temporada són, d’una banda, el compositors Jörg Widmann, també clarinetista i director, que serà interpretat en diverses ocasions (la violinista Anne-Sophie Mutter, el propi Widmann al clarinet, l’OBC o l’Orfeó Català, que n’estrenarà una obra encarregada expressament pel Palau). I de l’altra, Joan Magrané, amb un total d evuit concerts que presentaran les creacions del compositor català, incloent l’estrena de tres obres corals amb el Cor de Noies de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau.

Aquestes no seran les úniques estrenes de la temporada. Elena Copons estrenarà Cançons sobre textos de Maria Mercè Marçal, d’Antoni Ros Marbà, mentre que el Cor de Cambra del Palau oferirà la primera audició de Parets de Llum, de Carles Guinovart (dedicada al Palau i amb lletra de Carles Duarte), i la Cobla Mediterrània oferirà el poema simfònic ‘660 anys’, de Salvador Brotons, que s’estrena al Festival de Pasqua de Cervera aquest any.

Sense sortir de casa, el Palau homenatjarà el compositor de música contemporània mort aquest mes de gener Joan Guinjoan. D’ell, l’ensemble BCN2016, sota la direcció d’Ernest Martínez-Izquierdo, oferirà un monogràfic; i el Quartet Gerhard interpretarà l’únic Quartet que va escriure el compositor de Riudoms. L’altre record de la temporada serà per a Eduard Toldrà, en el 125è aniversari del seu naixement, amb David Alegret i Albert Guinovart, els seixanta anys de l’estrena de Cant espiritual de Xavier Montsalvatge, el 80è aniversari del Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo, els 50 anys de la mort de Josep Carner.

 

Cinc grans batutes dirigeixen els cors de la casa
El projecte coral creix i s’eixampla en la quarta temporada amb Simon Halsey al capdavant. El curs vinent cinc de les millors batutes del món dirigiran els cors aquesta. Sir Simon Rattle dirigirà novament l’Orfeó en l’oratori Crist en el Mont de les Oliveres, Sir John Eliot Gardiner comptarà per primera vegada amb el Cor de Cambra per a la Novena de Beethoven, Paul McCreesh presentarà Les estacions de Haydn amb el Cor de Cambra i el Cor Jove de l’Orfeó, Gustavo Dudamel es tornarà a posar al capdavant de l’Orfeó i el Cor de Cambra amb Fidelio de Beethoven. Finalment, Zubin Mehta ha triat el Cor de Noies i el Cor Infantil de l’Orfeó per presentar la Tercera de Mahler a L’Auditori en un concert de BCN Clàssics.

 

Artistes convidats d’altres àmbits
En la línia dels últims anys, el Palau proposa transcendir el relat musical convidant artistes d’altres parcel·les. L’any vinent ho farà seguint el fil conductor del poder transformador de l’art. Els escollits són Bill Viola, pioner del videoart, l’obra del qual tindrà presència en tres moments de la temporada; Joan Fontcuberta, que presentarà una exposició amb obres de la seva sèrie Trauma; Perejaume i cabosanroque, que presentaran l’exposició Un nom al Foyer; i la poeta Blanca Llum Vidal, els versos de la qual estaran presents durant tota la temporada i amb activitats a l’Hivernacle.

 

La intervenció pendent de Miquel Barceló
Preguntats per la intervenció que Miquel Barceló havia de realitzar aquesta temporada al Palau i que finalment no va fructificar per diferències “tècniques” entre al institució i l’artista, Víctor García de Gomar ha admès que “de moment” no sap si serà possible que s’acabi materialitzant.

“És un projecte que per ara és gairebé utòpic”, ha afirmat, “i tant de bo es pugui redefinir”, ha dit sobre el projecte amb què Barceló volia cobrir de fang l’escenari de Domènech i Muntaner. Gomar ha admès que en el moment de la seva presentació el projecte estava verd i tenia elements que “no eren possibles” des del punt de vista de la defensa del patrimoni arquitectònic del Palau de la Música. L’encara director artístic del Palau ha admès també contactes recents amb l’entorn de l’artista per mirar d’acordar “alguna cosa”, ha dit, perquè la invitació segueix “oberta”. 


Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet