ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Les Abbagliati: “Fem material el patrimoni immaterial”

18/8/2019 |

 

Les Abbagliati presenten al FeMAP el programa La Victoire Amoreuse, amb obres de Luis Nicolas Clérambault, François Couperin, Michel Pignolet de Montéclair i Georg Philipp Telemann. Ho faran el dia 18 d’agost a l’Església de Sant Bartomeu de Tavascan (Lladorre) i el 19 a la Sala La Immaculada de La Seu d’Urgell.

Què n’opineu de fer confluir patrimoni, natura i música en un festival?

El nom del nostre ensemble, Les Abbagliati, prové de l’acadèmia “degli Abbagliati” que va néixer a Venècia vers 1650. Aquestes acadèmies van florir gràcies a l’humanisme imperant en el Renaixement, i un dels elements de l’humanisme era el retorn a la natura. Com a especialistes en música barroca fem que el patrimoni immaterial es torni materialitat: com a músics necessitem recrear el so, perquè les partitures, sense músics, només són notes negres en un paper blanc. Per Aristòtil, l’art imitava la natura, però no la copiava. Els humans intentem imitar la naturalesa, però millorant-la (pot semblar arrogant, però l’art és això).

 

El vostre concert és part d’un agermanament entre Flandes i Catalunya. Les aliances entre regions ens fan més poderosos culturalment?

Absolutament! Flandes i Catalunya són regions amb una identitat molt marcada i amb una història i cultura extraordinàries. Entra dins dels seus interessos crear ponts que facin possible intercanviar tresors culturals. De fet, la paraula comunicació ve del llatí “communicare” que significa “posar en comú”. Si tenim l’enorme privilegi de viure en pau des del final de la Segona Guerra Mundial és certament gràcies a la construcció d’una Europa que posa les coses en comú.

 

El vostre programa s’anomena La Victoire Amoreuse. Com és que l’amor és tan poderós que influencia totes les arts?

Va ser Purcell que va escriure: “All you need is love, love is all you need?”. La pregunta sempre ha existit. Quina és la funció de l’art? És emocionar les persones? Si la resposta és sí, és lògic utilitzar estats que provoquen emocions fortes. Si ho fem, estem segurs d’assolir l’objectiu. Fins i tot si agafes una història d’amor que no és del tot bona les emocions emergeixen. Però l’amor pot ser també un objectiu a assolir a través de les arts: estimar algú, estimar-te a tu mateix, estimar tot l’univers (un objectiu ambigu però apassionant).

 

Quin rol adopta la poesia en aquest concert?

La cantata és un gènere perfecte que posa el text en evidència, fins i tot en el terreny del gest, especialment en el barroc, per subratllar cada paraula. Montéclair escriu el 1737: “Una bona pronúncia de les paraules dona la perfecció al francès cantat”, i explica com fer-ho.

 

Com podeu explicar la inclusió d’obres instrumentals de Couperin i Telemann al concert?

Telemann i Couperin tenen molts punts en comú. Couperin mesclava estil francès i italià en un moment en què estava molt ben acceptat pel públic francès. Telemann, per la seva banda, escriu a la seva autobiografia el 1729: “He fet amb la música el que es podia fer en els diferents estils que coneixem, primer amb el polonès, després el francès, la música d’església, de cambra o l’estil operístic i el que s’anomena italià, que m’ha ocupat molt més que d’altres estils”. La seva òpera Orfeo està escrita en tres llengües: italià, alemany i francès. Telemann visita París el 1737 i escriu en la seva autobiografia, el 1739, com de content ha escoltat l’execució dels seus Quartets Parisiens per part de Blavet, Guignon, Forqueray i Edouard. El que vam fer és imaginar un concert que barregés tota aquesta música. A més, introduir aquestes peces al programa aporta varietat.

 

Com animaríeu els Catalans a venir als vostres concerts?

El programa és variat, amb música vocal i instrumental. Quan vam fer el programa teníem “carta blanca” per posar les peces que més ens agradaven i ens en vam aprofitar i per això aquest concert ocupa una part important del nostre cor. Us portem cantates amb gestos barrocs, que no es poden veure cada dia, per tant hi ha molt bones raons per a venir a gaudir de música bonica. 

Aina Vega i Rofes
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet