ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Música trobada als Pirineus

18/8/2019 |

 

El FeMAP ha arribat enguany a la seva novena edició amb una salut immillorable. Uns programes valents, més enllà del repertori de música antiga més trillat, una alta ocupació i un públic fidel que any rere any s’acosta alguns dels més recòndits i meravellosos paratges de la nostra geografia. L’edició d’aquest any ha estat dedicada a Flandes, terra d’un passat musical esplendorós (cort de Borgonya) que encara avui en dia es manté amb grans experts en la música antiga, com molt bé ens recorda Geert Albert Bourgeois, Ministre-president de Flandes, al programa de mà.

En un festival com el FeMAP compta tant el contingut com el contingent. Aquest últim es beneficia d’uns entorns naturals i arquitectònics d’una bellesa absolutament commovedora per a tots aquells que necessitem fugir de l’atrafegament de les grans ciutats. Els Pirineus ofereixen pau, contemplació i recolliment; la senzillesa de les petites coses i dels detalls.

En aquesta edició vàrem poder gaudir de dos concerts. El 12 d’agost ens aproparem fins a Salàs del Pallars, una vil.la que encara conserva l’encant medieval en els seus estrets i empinats carrers, i on l’Ensemble O vos omnes va oferir un interessant concert amb obres de Heinrich Shütz i Joan Magrané; és a dir, dos compositors separats en el temps per quatre segles de distància però que volgudament es posaren cara a cara per un sorprenent diàleg amb més coincidències de les que es podrien esperar en un principi. Els dos motets de Shütz (Aspice Pater i Quid Commisisti) envoltaren l’Oració a la Senyora Nostra de Magrané. El contrapunt entretallat i repartit entre les diferents veus en les textures de Shütz també trobaren la seva ressonància en l’obra de Magrané, qui volgudament homenatjà al músic barroc alemany en la seva exigent obra.

L’Enseble O vos omnes, un conjunt de 16 veus, mostrà un nivell excel.lent tant en l’empastament com en una precisió afavorida per la direcció detallista i atenta de Xavier Pastrana. L’afinació també fou d’una gran pulcritud, especialment en l’obra de Magrané, un autèntic tour de force per a qualsevol cor. Tanmateix, cal destacar la participació de Marc Díaz a l’orgue i Hannah Freienstein al violoncel en un imaginatiu continu als dos motets de Shütz.

El 13 d’agost la nostra cita amb la música antiga ens portà a Maçaners, un petitíssim poblet de la comarca del Bergadà, a més de 1200 metres d’altitud i unes impressionants vistes al Pedraforca. El grup Música Trobada, seguint amb la seva missió de descoberta de partitures oblidades del repertori de música antiga valencià interpretà un programa compost per villancets de Pascual Fuentes Alcàsser, mestre de capella de la catedral de València a mitjans del segle XVIII, un moment de transició entre l’agonitzant barroc i el nou classicisme, del que es beneficià el seu estil compositiu.

Francesc Valldecabres des del clavecí dirigí, amb un bon control però escassa fantasia en el discurs, un grup format pels violins d’Enric Llorens i Victor Yusà, amb una afinació millorable durant gran part del concert, i el violoncel de Carlos Montesinos. En l’apartat vocal, les sopranos Pilar Moral i Aurora Peña, amb unes veus ben timbrades i projectades, realitzaren una interpretació important, però amb algunes coloratures tècnicament boiroses i poca incisió en l’expressivitat.

El contratenor Hugo Bolívar, amb una veu menys destacada que la de les seves companyes, aprofundí més però en l’aspecte expressiu de les pàgines de Fuentes Alcàsser, amb una cuidada dicció i la recerca d’efectes sorprenents que donaren varietat als, per moments, eixuts pentagrames del compositor.

El públic emplenà totalment la petita nau de l’església de Sant Sadurní, obligant a l’organització a afegir localitats fins i tot en el cor. Èxit que es va repetint, concert rere concert, en uns entorns privilegiats. 

Dani Cortés Gil
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet