ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

28a Schubertíada: tot passa per Viena

10/7/2020 |

 

El festival de la Canònica de Vilabertran exhaureix entrades

La meva agenda diu que aquest article l’hauria d’haver lliurat per Pasqua. Vaig ratllar l’apunt, com tots vam ratllar tants apunts a les agendes, i vaig esperar. L’espera ha tingut final feliç: anirem a la Canònica aquest estiu. Complint tots els protocols d’higiene i seguretat que imposen les circumstàncies (em nego a fer servir l’oxímoron “nova normalitat”) però amb il·lusió, amb ganes i, sobretot, conscients del luxe necessari (ara sí que faig servir l’oxímoron conscientment) que és la música en viu. Les mateixes circumstàncies han fet que calgués modificar la programació de la Schubertíada que tot just s’havia anunciat a primers de març; una part dels concerts s’ha ajornat fins a l’any vinent, però la nova programació manté intacte l’esperit de la casa; hi ha coses que no canvien.

Revisant els programes m’he adonat que ara tot passa per Viena. Enteneu-me, una Schubertíada, per definició, passa per Viena, perquè Franz Schubert hi va néixer, hi va viure i hi va morir, però aquesta vegada sembla que ens hi instal·lem, i se m’acudeixen pocs llocs millors per instal·lar-nos musicalment parlant.

Mireu si no els programes dels recitals de lied. Juliane Banse i Wolfram Rieger interpretaran Winterreise, i Florian Boeschi Malcolm Martineau, Die schöne Müllerin, els dos grans cicles de Schubert. Heu sentit mai un Winterreise cantat per una soprano? Aquesta n’és l’ocasió, com ho és la d’escoltar un baríton excel·lent que debuta a Catalunya; tots dos cantants, a més, acompanyats per dos pianistes superbs. Andrè Schuen i Daniel Heide, que es consoliden com a artistes de la casa acudint a la Schubertíada per tercer any consecutiu (i que en siguin molts més), han programat també Schubert… i Mahler. Ja ho veieu, continuem a Viena. El nexe d’unió entre tots dos compositors és, en aquest cas, un poeta, Friedrich Rückert, i no em canso de recomanar aquest concert, perquè promet ser rodó.

No hi ha virus capaç d’acabar amb l’amor per Beethoven (que, com Mahler, era vienès d’adopció) i encara menys l’any que celebrem el 250è aniversari del seu naixement. El Kallias Ensembleens presentarà la faceta menys coneguda del compositor, la d’harmonitzador de cançons tradicionals; si sou dels que arrufeu el nas davant dels recitals de cançó perquè són tan i tan seriosos, teniu aquí una oportunitat per gaudir d’una vetllada més relaxada, amb força cançons de taverna (i algun drama també, no ho negaré pas). Si esteu pensant que no coneixeu el Kallias Ensemble, és perquè és una formació nova, però segurament sí que coneixeu els músics que la integren, encapçalats pel pianista Francisco Poyato. Matthias Goerne i Alexander Schmalcz també ens oferiran Beethoven, aquesta joia que és An die ferne Geliebte. I quin compositor l’acompanyarà? Brahms. Ho veieu? Hem repassat els cinc recitals de cançó sense moure’ns de Viena.

Boccherini també hi va viure durant uns anys, però el situem sobretot a Madrid, on va compondre el quartet que obrirà la Schubertíada; l’interpretarà el Cuarteto Quiroga, al qual s’unirà la violoncel·lista Erica Wise per interpretar el magnífic Quintet per a cordes de Schubert. Els quartets de corda tindran una presència significativa a la Schubertíada, n’escoltarem quatre formacions, la segona de les quals a Castelló d’Empúries, ens passem del romànic al gòtic. Allà tindrem el Quartet Gerhard tocant una altra obra exigent i fantàstica de Schubert, el seu últim quartet. Ser a Santa Maria de Castelló d’Empúries i no escoltar-ne l’orgue ha de ser, com a mínim, pecat; aquest any l’organista serà Joan Seguí, que tocarà obres de Bach i Mendelssohn.

Amb l’orgue ens hem escapat de Viena, però hi tornarem amb el Cosmos Quartet, que tocarà una de les obres inacabades de Schubert, el Quartettsatz, i una de les obres més important del repertori de quartets, el n. 15 de Beethoven. Finalment, el Quartet Casals (una Schubertíada sense ells no seria el mateix), presentarà altres dos compositors lligats a Viena, Haydn i Mozart, però per acabar la Schubertíada marxarem cap al nord, amb Mendelssohn.

I de piano, no n’hi haurà? I tant, que sí. El duo Anton & Maite interpretarà obres de Mozart i Schubert, segurament els dos compositors que han escrit les millors obres per a piano a quatre mans, i encara podrem gaudir d’un altre recital, però abans de parlar-ne haig de destapar una carta que m’estava guardant.

Les entrades de la majoria dels deu concerts que acabo de repassar es van exhaurir pocs dies després d’iniciar-se’n la venda; l’oferta és llaminera, i la necessària reducció del nombre de localitats disponibles i la fam de música han fet la resta. Si sou dels que us vau quedar sense entrades, correu cap al web de la Schubertíada perquè, a més de trobar-hi tota la informació endreçada i detallada, veureu que hi ha noves entrades a la venda, preneu-ne nota: per als concerts de Juliane Banse i Wolfram Rieger, Florian Boesch i Malcolm Martineau, Andrè Schuen i Daniel Heide i el Kallias Ensemble s’ha augmentat la capacitat de l’església. A més, Matthias Goerne i Alexander Schmalcz faran dos concerts el mateix dia, un a dos quarts de vuit i un altre a les deu, i el mateix farà el Quartet Casals.

Deixo pel final la cirereta del pastís, el concert de piano del qual us parlava més amunt. Un nou concert, amb la gran pianista Imogen Cooper, que s’afegeix a la festa vienesa amb obres de Schubert i Beethoven. Tots tres noms junts són motiu més que suficient per no perdre’s aquest recital, però permeteu-me que en destaqui especialment, per poc habitual, la primera de les obres que interpretarà, una de les delicioses col·leccions de ländler de Schubert.

Tota aquesta música, totes les emocions, tots els retrobaments, sense petons ni abraçades, però amb els ulls lluents i somriures que cap mascareta podrà amagar, del 19 al 30 d’agost. 

Sílvia Pujalte
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet