ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Camarena torna al Liceu en Cadillac amb ‘Lucia di Lammermoor'

16/7/2021 |

 

https://www.elperiodico.cat/ca/oci-i-cultura/20210715/javier-camarena-liceu-opera-lucia-vaig-donar-lammermoor-nadine-serra-barbes-wysocka-barcelona-11908633

L’aclamat tenor mexicà i la jove soprano nord-americana Nadine Sierra protagonitzen una versió de l’òpera de Donizetti ambientada als EUA de l’era Kennedy.

El Liceu acomiada aquest divendres la temporada operística amb un dels títols més apreciats del ‘bel canto’, ‘Lucia di Lammermoor’, de Gaetano Donizetti, amb una versió en clau feminista ambientada als Estats Units dels 60 durant la presidència de Kennedy. En ella el personatge del títol porta pistola i Edgardo di Ravenswood, el seu enamorat, condueix un Cadillac. Des de la fossa Giacomo Sagripanti marcarà la pauta davant l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu i un repartiment on destaquen Nadine Sierra, jove soprano nord-americana i l’aclamat tenor mexicà Javier Camarena, premiat aquest any com a millor cantant del món als Opera Awars 2021.

«Aquesta obra és política: parla del conflicte entre l’amor i el poder», diu Barbara Wysocka, la directora d’escena que actualitza el llibret original de Salvatore Cammarano, que situava l’acció a Escòcia a finals del segle XVII i començaments del XVIII, com passa a la novel·la de sir Walter Scott en què es basa l’òpera. L’escenografia de Barbara Hanicka representa una mansió abandonada amb un punt de casa encantada. No tot és realista en aquesta versió que utilitza videoprojeccions per situar una història centrada en les relacions entre els personatges.

Per a Wysocka ‘Lucia di Lammermoor’ reflecteix els problemes de la dona. «La Lucia és forta i defensa la seva llibertat en una societat on només aconsegueix tenir-la a través de la mort». Compara la protagonista amb moltes dones atrapades en un destí que no han triat, una cosa que per desgràcia continua passant en molts llocs. Per a ella està clara la connexió entre la protagonista i «les dones que lluiten pels seus drets».

A l’obra, la protagonista es veu obligada a casar-se amb qui no estima per preservar els interessos de la seva família. El seu germà Enrico Ashton crea un pla per aconseguir el seu enllaç amb Lord Arturo. Però la impossibilitat de Lucia d’unir-se al seu amor veritable, Edgardo, membre d’un clan rival, provocarà un final tràgic. En un rampell de bogeria, Lucia mata el seu marit el mateix dia del casament i se suïcida. El seu estimat, al no poder estar amb ella, també es traurà la vida.

Camarena, que ja va interpretar aquesta producció a Munic, on es va estrenar el 2015, aplaudeix la versió. «Per desgràcia la submissió de voluntat de la dona existeix en centenars de llars avui dia. És important que les òperes no siguin vistes només com un entreteniment, sinó com un espai de reflexió de la nostra realitat. Per això és necessari reinterpretar-les», afirma el tenor encantat de tornar a ser al Liceu, on va debutar amb una altra òpera de Donizaetti, ‘L’elisir d’amore’, el 2012.

Tant ell com Sierra tenen una altra percepció de la vida després dels estralls causats per la pandèmia. «El confinament m’ha obligat a replantejar-me la salut emocional. Els cantants solem pensar més en la salut vocal. Passar temps a casa, amb la meva família i els meus fills, m’ha fet veure la necessitat de buscar un equilibri més gran entre la meva carrera i la família», diu el cantant mexicà resident a Suïssa. «Jo necessito sentir-me lliure», diu Sierra, amarada del paper de Lucia. «No vull viure en un món on no pugui confiar en la persona que tinc al costat perquè em pot contagiar. Necessito sentir que formo part d’una comunitat; per això m’ha encantat tornar a l’òpera, perquè entre tots creem una petita comunitat». 

Marta Cervera
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet