ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Festivals que moren o hibernen

3/8/2023 |

 

https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2319302-festivals-que-moren-o-hibernen.html

Cada any nei­xen nous fes­ti­vals d’estiu, però també en moren alguns... o hiber­nen. La diferència és que, quan un fes­ti­val neix, el bateig es fa públic amb bombo i pla­te­rets, sobre­tot si al dar­rere hi ha una gran empresa que es pugui per­me­tre una bona cam­pa­nya de pro­moció, però quan un fes­ti­val des­a­pa­reix ho fa nor­mal­ment de manera silen­ci­osa, es vola­ti­litza com si mai no hagués exis­tit i rara­ment se’n parla, almenys que al dar­rere no hi hagi algun escàndol de blan­queig o altres saraus que afec­tin les arques públi­ques.
PUBLICIDAD

 

Aquest any, en con­cret, hi ha unes quan­tes bai­xes. “Us infor­mem que l’edició del 2023 no se cele­brarà”, s’anun­cia al web del Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal de Música de Cadaqués, un dels més antics de Cata­lu­nya, que l’any pas­sat va cele­brar la 50a edició amb un nou direc­tor, el tenor francès d’ori­gen viet­na­mita Phi­lippe Do, per recu­pe­rar la seva línia més clàssica després d’uns anys en què el fes­ti­val es va diver­si­fi­car en estils i en espais.

Han des­a­pa­re­gut també el Girona Music Fes­ti­val, el Som de Mar de Llo­ret, el Petit Paradís de Tossa, el Cer­da­nya Music Fes­ti­val de Llívia i, entre els casos més sonats últi­ma­ment, l’Arts d’Estiu de Pineda de Mar, no auto­rit­zat pel Depar­ta­ment de Cos­tes de la Gene­ra­li­tat quan el fes­ti­val orga­nit­zat per l’Ajun­ta­ment de Pineda i The Pro­ject ja havia anun­ciat el seu car­tell i tenia les entra­des a la venda. Els altres fes­ti­vals esmen­tats tenen en comú una cosa: són força joves, alguns nas­cuts en plena pandèmia, jus­ta­ment quan el sec­tor dels fes­ti­vals i de la música en viu no pas­sava pel seu millor moment. Alguns visi­o­na­ris van vati­ci­nar que la covid ens faria refor­mu­lar els exces­sos de la nos­tra soci­e­tat a tots els nivells, inclosa la bom­bo­lla dels fes­ti­vals d’estiu a Cata­lu­nya i a la resta de l’Estat, que a pesar de tot no ha parat de créixer un cop el virus va per­dre inten­si­tat. La bom­bo­lla i la com­petència extrema que se’n deriva podrien expli­car algu­nes d’aques­tes bai­xes. Evi­dent­ment, la clau sem­pre és la via­bi­li­tat econòmica del pro­jecte, però aquí hi poden inter­ve­nir diver­sos fac­tors i alguns tenen a veure amb les con­di­ci­ons que els ajun­ta­ments posen a les empre­ses pri­va­des, a través dels con­cur­sos públics que la legis­lació actual imposa per con­trac­tar-ho tot, també la gestió d’un fes­ti­val. Ho sap molt bé Con­cert Stu­dio, la pro­mo­tora que va crear el Fes­ti­val Jar­dins de Pedral­bes i que aquest any ha per­dut l’hono­ra­ble recinte bar­ce­loní en mans del seu gran com­pe­ti­dor, Clip­per’s, que a més s’ha que­dat sol a la Cer­da­nya amb el Sum­mer­fest de Puig­cerdà, per l’absència del Cer­da­nya Music de Con­cert Stu­dio. Hi ha molt de movi­ment en el sec­tor: Clip­per’s s’ha que­dat amb el fes­ti­val i market White Sum­mer de Pals i l’ha tras­lla­dat a Palamós, on s’inau­gu­rarà diven­dres, i també és cone­gut el cas recent del nou Fes­ti­val Idi­lic, que pocs dies abans de cele­brar-se es va tras­lla­dar de Platja d’Aro a Sant Feliu de Guíxols, per pro­ble­mes de per­mi­sos i dis­crepàncies entre orga­nit­za­dors i muni­ci­pa­li­tat. Tots aquests movi­ments són indi­cis d’alguna cosa. Pot­ser l’oferta comença a ser exces­siva i una mica rei­te­ra­tiva. 

XAVIER CASTILLÓN
El Punt/Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet