ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Liceu estrena la versió original de l'òpera russa «Boris Godunov», de Mussorgski

29/9/2004 |

 

L'obra, que enceta la temporada lírica, narra el drama personal de la follia i la mort d'aquest tsar de Rússia.

El Gran Teatre del Liceu obra la temporada lírica 2004/2005 amb l'estrena a l'Estat espanyol de la versió original en set escenes de l'òpera de Modest Mussorgski Boris Godunov , una de les més paradigmàtiques del corrent rus. L'obra, que es podrà veure des d'avui i fins al 17 d'octubre, compta amb un llibret del mateix compositor basat en la tragèdia històrica d'Alexandr Puixkin (1825) i de la història de l'Estat rus de Nikolai Karamzin. El baix Matti Salminem, que va participar en la temporada passada amb el Götterdämerung , encapçala el repartiment en el rol de Gudonov.

Set escenes són les que va idear en un principi Modest Mussorgski, el 1868, per descriure el drama shakespearià del tsar Boris Godunov, acusat d'haver asassinat el tsarevitx Dimitri, de 9 anys, per accedir al poder. Aquesta primera versió de l'òpera no es va representar mai en vida del compositor, en part pel contingut polític del llibret. Mussorgski es va veure obligat a escriure una segona versió reduïda a quatre actes i un pròleg que es va estrenar finalment al Teatre Mariinski de Sant Petersburg el 1874. Aquesta versió, coneguda mundialment sobretot per l'orquestració posterior de Rimski-Korsakov, és la que més es representa als teatres de tot el món. El Liceu, però, ofereix ara al públic barceloní la partitura original del músic rus, dirigida pel recent estrenat director musical del Liceu, Sebastian Weigler.

El repartiment l'encapçala el baix finlandès Matti Salminem. El rus Gleb Nikolsky actuarà també en el paper de Boris els dies 2, 5 i 7 d'octubre. Entre la resta de cantants hi ha el català Jordi Domènech, que compartirà el rol de Fiodor amb l'americà d'origen japonès Brian Asawa, que debuta al coliseu barceloní. Marie Arnet, que també hi debuta, encarnarà Ksènia.

La posada en escena està signada per l'alemany Willy Decker. «Mussorgski no posa música a Boris Godunov per fer una mena de relat històric, de la mateixa manera que tampoc William Shakespeare no seleccionava personatges regis per a les seves tragèdies pel seu interès històric, sinó pel seu interès psicològic», assegura Decker.

Malgrat presentar-se com un «gran quadre històric», Boris Godunov parla més aviat de «la història d'un home que sacrifica la seva pau interior per l'ànsia de dur la corona i assolir el poder». De fet, es va demostrar que Boris no va fer assassinar el fill d'Ivan el Terrible per convertir-se en tsar i en aquest sentit es pot interpretar que l'obra «falseja la història».

El context se situa en una etapa «difícil» i «obscura» de Rússia posterior a la m
ort d'Ivan el Terrible, el 1584, etapa en què va ser coronat Fiodor, fill del seu primer matrimoni. En morir aquest tsar, Boris Godunov, cunyat de Fiodor i home de confiança d'Ivan, aspira al tron. Llavors apareix Dimitri, un suposat fill del darrer matrimoni d'Ivan i el conflicte està servit.

La crítica destaca d'aquesta òpera, una de les cinc que va acabar Mussorgsky, la personalitat fascinant de Boris, un tirà atormentat per la seva consciència, que s'expressa amb una música «commovedora»

V.G.
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de