ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

Nuevas tecnologías, música y experiencia

Nuevas tecnologías, música y experiencia

Classificació temàtica: Sense classificar


Nuevas tecnologías, música y experiencia

George Yúdice

Gedisa Editorial Barcelona, 2007 (106 pàgs.)

ISBN: 978-84-9784-242-6

Gedisa Editorial

Especialitzat en la investigació econòmica i social de la cultura, George Yúdice és un autor amb una llarga trajectòria com assagista que ha contribuït força a reflexionar sobre el paper i el desenvolupament de la cultura en la contemporaneïtat. A Nuevas tecnologías, música y experiencia  desenvolupa un discurs breu on convergeixen la sociologia i la psicologia de la música amb puntuals matisos antropològics. Eventualment l’autor incorre en topoi. Però des d’una perspectiva seductora, no excessivament densa i movent-se entre el que la Postmodernitat ha volgut etiquetar com “música” en front de les “músiques”. Gràcies a la seva prosa i la seva capacitat descriptiva el lector s’endinsa en la interrelació entre la tecnologia i la mercaderia o en la transformació de l’experiència col·lectiva i individual de la recepció musical. També hi apareixen conceptes com “música paral·lela” associat al “dret de la cultura” i la diversitat de mercat. Així s’exposa com l’experiència virtual ha entrat a la vida real afrontant la ubiqüitat de la música, sobre tot entre els joves, de manera alliberadora per a uns i opressiva per altres.

En allò concret, el text revela que va ser escrit fa més d’un lustre. Per això, darrera la crisi i l’evolució tecnològica, el discurs bascula entre obvietats i idees desfasades erigint-se com un testimoni d’una reflexió concreta amb nombroses dades. Es tracta d’una bona mostra per a comprendre sintèticament com en els darrers anys el fet social i el desenvolupament tecnològic han influït en el fenomen artístic i el seu consum. Per aquest motiu, tot el ressenyat és un procés de disseminació molt lògic el segle XXI: quant a la microacció com agent operatiu i la desconstrucció dels grans mercats i estratègies comercials. A més presenta les conseqüències del que els anys 30 i 40 apareixia en l’estètica d’autors com Benjamin i Adorno, així com nombroses referències a pensadors actuals que han tractat tant els preceptes generals com els paràmetres específics del mercat musical.

El primer capítol se centra en la privatització de l’experiència musical a través de la fonografia (especialment amb els walkmans). Alhora tracta la projecció i l’entorn de l’espai personal del subjecte en una nova estetització del mateix. El segon tracta de la caiguda de la industria fonogràfica, la hibridació musical a partir de les xarxes socials i l’accés democràtic a la música. Sense cap mena de dubte, l’última dècada és la de la interactivitat. El capítol 3 planteja la monetarització d’ Internet a través de la publicitat i el debat sobre la gratuïtat de la música en suports visuals. El quart, el més llarg, presenta alguns exemples jurídics sobre les contradiccions i sistemes alternatius, els falsos miratges de la pirateria i l’enfocament fet al Brasil sobre aquestes qüestions. El darrer capítol incorre en mots com sampling i cut’n mix amb els que tanca un assaig adient al tarannà de Gedisa, tant avesat a la divulgació de la filosofia i el pensament. L’edició és de butxaca i es llegeix amb molta facilitat per la fluïdesa narrativa i pel cos i tipologia de lletra còmodament visibles.



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet