ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

Scarlatti post mortem

Scarlatti post mortem

Classificació temàtica: Sense classificar


Scarlatti post mortem

Jaime Tortella.

Editorial Arpegio, 2019. 166 pàgs.

ISBN: 978-84-15798-38-5.

Editorial Arpegio

La música no és aliena a l’economia. És una obvietat com també ho és que l’estudi entre ambdós camps mostra uns aspectes inèdits. Fins ara, la musicologia no ha mostrat un gran interès en aquest tipus d’informació aliena al món estrictament musical. No obstant, es percep un lleuger canvi en les investigacions i tesis més recents que, tot i no desenvolupar aquesta vessant en tota la seva envergadura i en cada cas, sí que inclouen dades que esclareixen i enriqueixen aspectes inusuals des d’una perspectiva molt original. Un dels directors de l’Editorial Arpegio, fundador de l’Asociación Luigi Boccherini i autor d’alguns títols sobre música -especialment sobre el compositor de l’esmentada entitat-, història i humanitats, Jaime Tortella, va ser un dels primer que, a Espanya i en aquesta línia, va publicar un sorprenent treball. Ho va fer sobre Luigi Boccherini i el Banco de San Carlos l’any 1998. Un altre títol de gran impacte va ser Música y finanzas. Biografía económica de Manuel de Falla a càrrec de Manuel Titos Martínez publicada per SEDEM al 2008. A la musicologia internacional aquestes dades no ha escapat a l’ interès d’alguns dels seus màxims coneixedors en casos com Haydn, Mozart o Beethoven, entre d’altres.

La present investigació de Jaime Tortella, aquesta vegada sobre el testament de Domenico Scarlatti, es divideix en tres parts que aborden respectivament l’inventari post-mortem, la vivenda del carrer Leganitos i la seva cultura a partir de documentació pacientment desxifrada, en una apassionant tot i que àrida desmitificació d’alguns tòpics sobre la situació econòmica de Scarlatti. En el primer bloc presenta el document minuciosament per endinsar-se en informacions sobre el seu entorn, béns, status social i econòmic, així com el repartiment del patrimoni material i espiritual del seu llegat. L’autor també exposa dues escriptures de lloguer de la darrera vivenda on va viure-hi el compositor, al carrer Leganitos de Madrid, complementades amb alguns mapes que ens ofereixen una idea succinta de les dimensions de la finca i que la situen en els terrenys on avui hi ha l’Edifici d’Espanya. És cert que, en ocasions, Tortella especula amb dades circumstancials i secundaries - però dades al cap i a la fi- per a suggerir una imatge virtual creïble de la vivenda. D’altra banda,en  un encertat afany de context, estableix les equivalències entre monedes i mesures de distancies i tampoc s’oblida d’explicitar els procediments jurídics i legals en la realització de l’inventari i taxació dels béns. I és que els comptes i tot el procés de repartició de béns aporten moltes precisions cronològiques.

Tot queda ben explicat gràcies a una redacció senzilla, concisa i expositiva on l’assoliment més significatiu és la constatació de que la suposada ruïna econòmica en la qual va acabar Scarlatti, deguda a la seva ludopatia, és més un rumor que una certesa. Com a bon editor, Tortella ha cuidat les maneres i la selecció en les notes de peu de pàgina i en les il·lustracions. Entre aquestes hi ha diferents quadres genealògics que abasten des dels seus progenitors fins la seva descendència, passant pels seus matrimonis. Amb això s’arrodoneix aquesta breu aportació, les dades de la qual seran referides i inclús desenvolupades en futures i definitives investigacions actualitzades sobre el compositor. 



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet