Un muntatge esplèndid
El muntatge de l'escocès David McVicar -que al Liceu ens ha regalat autèntiques joies com ara Manon i Adriana Lecouvreur-, aprofita l'ocasió per reblar el clau i situar l'acció en una època més o menys actual -sense precisions temporals- que ens pot fer pensar en qualsevol dels culebrots televisius que mostren la desintegració de nuclis familiars amb personatges sense escrúpols. Perquè aquesta és la tipologia que presenta l'òpera, i que MacVicar aprofita per retratar amb precisió rellotgera: una Agrippina alcohòlica i manipuladora, una Poppea que fa servir els seus encants amb la pitjor de les intencions, un Nerone cocainòman, "rapero" i amb evident complex edípic o un Claudi calçasses però amb fums. Galeria de retrats per a individus que no voldríem conèixer ni amb pintura, ubicats en escenes hilarants i molt ben trobades, especialment al segon acte (genial l'escena del piano bar amb una Poppea fent la competència a un cantant tronat o l'esnifada de Neró). Tot plegat emmarcat en l'esplèndida escenografia i el vestuari de John Macfarlane i amb l'efectista il.luminació de John Constable, sense oblidar la hilarant coreografia d’Andrew George. Però les escenes grotesques no estan renyides amb una lectura profunda de l’obra, gràcies a la lectura de l'òpera com una sàtira del clavegueram de la política, que justifica prescindir al final del personatge de Juno. Una escena que es correspon, de fet, amb la depuració de René Jacobs, responsable de l'edició de la partitura utilitzada en aquest muntatge.
L’equip vocal, unitari i de primeríssim ordre, gaudeix de felices individualitats, començant pel rol titular, servit per una incisiva Sarah Connolly de gran presència escènica. La Poppea de Danielle de Niese, que per fi debuta al Liceu, ha tingut els components propis d’un personatge sensual i manipulador a la vegada en una interpretació impecable, pròpia del que és la soprano australiana: una especialista en aquest repertori. També ho és una veritable revelació: la mezzosoprano sueca Malena Ernman, amb un treball actoral majúscul al servei de Nerone i una vocalitat poderosa, ben projectada i encertada en estil. I que demostra, amb el seu moviment escènic, la versatilitat de l'artista, polifacètica d'acord amb el que llegim a la seva pàgina web costat de les seves companyes. Franz-Josef Selig ha estat el Claudio calçasses que reclama el llibret de Grimani, però amb la rotunditat exigida per la música de Händel. Tornava al Liceu un contratenor de raça com David Daniels al servei d’un Ottone antològic tot i que la veu sembla lleument desgastada a la zona greu. Un trio d’excel.lents secundaris (Henry Waddington, Dominique Visse i un de vegades desaprofitat Enric Martínez-Castignani que el Liceu hauria de tenir més en compte) assumia respectivament els rols de Pallante, Narciso i Lesbo.

Agenda
Crítiques
