ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Sabadell més musica homenatja a Ros-Marbà

13/11/2018 |

 

Lloc i dia:Teatre Principal de Sabadell

Cercant un nou camí

Obres Toldrà, Ros-Marbà, Guinovart, Serra, Vinaròs, Pastor i Moraleda.

Jordi Saura, presentador. Gerard Pastor, piano. Cobla Simfònica Catalana. Gerard Pastor, director.

Teatre Principal de Sabadell. 11-11-18.

 

Sabadell més música va oferir el segon programa de cobla d’enguany assolint vint-i-una edicions d’ençà els seus inicis el 25 de maig de 2002 al Palau de la Música Catalana. Com és habitual, la Cobla Simfònica Catalana presentava un concert amb diversos compositors –alguns d’ells presents a la sala- i obres que no amaguen una mirada franca al passat en una estètica romàntica, sense excés d’ambigüitat harmònica i que connecta fàcilment amb el públic que va omplir la platea del Teatre Principal.

Entre les composicions cal destacar clàssics com Les danses de Vilanova de Toldrà, l’ Ofrena a Manuel Saderra de Joan Lluis Moraleda o la Dansa de fadrins de Joaquim Serra, que és una pàgina de gran fertilitat, contrast d’episodis a partir d’una varietat de danses. Tampoc hi van faltar peces de músics contemporanis com Gerard Pastor i la seva suite en quatre moviments breus i concentrats Danses imaginàries, que combina perfils i dissenys melòdics d’arrel populars sense cites literals en una escriptura pulcre i ferma, amb un segon moviment amb caràcter de música nocturna i un scherzo grotesc. A aquest, cal afegir “Un món salvatge” d’Albert Guinovart, a partir dels seus tres moviments en homenatge al compositor Xavier Montsalvatge, de qui en pren l’Havanera dels 3 divertiments per a establir unes variacions, jocs de dissenys rítmics entretallats, alteracions en l’armonia, un lent i romàntic segon moviment i un final alegre i potent.

D’altra banda, l’imponent Les soldades del Compte Arnau de Josep Vinaròs, president de l’entitat, va obrir la segona part després de l’entrega del Premi Nacional Agustí Borgunyó al director d’orquestra i compositor Antoni Ros-Marbà, membre d’honor de l’entitat. El lliurament, a càrrec de la vicepresidenta i la secretària de la junta de Sabadell més música, va ser precedit pel compositor sabadellenc i expert en cobla, Josep Maria Serracant, que va glossar la figura del premiat considerant-lo “un català universal”. En una línia semblant la delegada de cultura de La Generalitat de Catalunya, Àngels Torras, el va valorar com un ambaixador de la cultura catalana; mentre que la regidora de cultura de l’Ajuntament de Sabadell, Montserrat Chacón, va reivindicar el pes de la cobla i de l’entitat com a eines fonamentals de l’engranatge cultural i identitari català en un discurs molt convincent.

El propi Ros-Marbà va dirigir el bis, Alimara, amb entusiasme i energia en un concert en què la Cobla Simfònica Catalana també va oferir la seva Festa a ciutat, sota el gest clar i net del titular, Gerard Pastor. Els resultats artístics van assolir l’ estàndard sonor satisfactori que els caracteritza, destacant un so de conjunt equilibrat -inevitable la puntual saturació sonora en una sala tancada- i, entre les individualitats, el duo de tenores (Jordi Figaró i Jordi Molina) i de tibles amb, per exemple, magnífics diàlegs a la Dansa de fadrins de Joaquim Serra.  

Certament, amb un somiat increment de pressupost i els pertinents assaigs, la Cobla Simfònica Catalana podria esdevenir l’ambaixadora del seu repertori i exportar la marca cultural de Sabadell pel territori amb més èmfasi que el present. Malauradament el circuit català segueix essent poc receptiu a cites com la seva. Com de costum, la profusió documental i el toc d’humor i reivindicatiu de Jordi Saura arrodonien l’acte albirant-s’hi la seva trajectòria radiofònica en aquest camp. 


Albert Ferrer Flamarich
Diari de Sabadell

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de