ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Per la brevetat de tan poc delit

23/7/2019 |

 

Programa: Diàlegs de Tirant e Carmesina

Lloc i dia:Festival Castell de Peralada

‘Lo sí és sí, e lo no és no’ de Car­me­sina a Tirant res­sona a clam femi­nista, com un ‘Me too’ medi­e­val
Una de les lec­tu­res pres­crip­ti­ves per als estu­di­ants de bat­xi­lle­rat són els epi­so­dis amo­ro­sos de Tirant lo Blanc. Lle­gir la novel·la de Joa­not Mar­to­rell, un clàssic de la lite­ra­tura uni­ver­sal, pot sem­blar tasca fei­xuga per a un lec­tor ado­les­cent. Però la tria de les esce­nes en què el camp de bata­lla queda fora i el pro­ta­go­nisme el pre­nen els fes­te­jos a la cort, els llits i els trucs per allar­gar la tensió sexual entre el cava­ller Tirant i la prin­cesa Car­me­sina són un esperó i la lec­tura d’aquesta història d’amor, que comença amb una gran men­tida, tal com va apun­tar Martí de Riquer, esdevé un plaer, en part per la seva vigència.

Dei­xant de banda les for­mes de l’amor medi­e­val, els sen­ti­ments són uni­ver­sals i és un excel·lent esquer per apro­par l’obra a aquests lec­tors joves, de pri­mers ena­mo­ra­ments. I també per la trans­gressió que Tirant lo Blanc suposa, en relació a l’amor, l’ero­tisme i el plaer sexual de la dona, repre­sen­tat per l’Empe­ra­driu que es busca un amant jove; perquè a l’obra de Mar­to­rell hi ha adul­teri, les­bi­a­nisme, voyeu­risme, fetit­xisme... trac­tats sense repressió, amb total natu­ra­li­tat.

És un fil que s’estira sub­til­ment en l’òpera de cam­bra Diàlegs de Tirant e Car­me­sina que es va estre­nar dijous al claus­tre de l’església del Carme, al Fes­ti­val de Pera­lada . La pro­ducció d’Òpera de But­xaca i de Nova Cre­ació, que es podrà veure al Foyer del Gran Tea­tre del Liceu al febrer, no busca actu­a­lit­zar el clàssic sinó que el pre­senta depu­rat amb les esce­nes que giren entorn les temàtiques de la seducció i el batec del sexe no con­su­mat. La res­posta de Car­me­sina a la demanda de Tirant d’alli­tar-se, que lo sí és sí, e lo no és no, res­sona a clam femi­nista, un Me too medi­e­val a aquesta sexu­a­li­tat mas­cu­lina impe­tu­osa i agres­siva men­tre que el paper de la dona és el de la seducció i l’enjo­gas­sa­ment. Aquesta pro­posta d’òpera de cam­bra en qua­tre actes recull des de la con­fessió d’amor a la prin­cesa, en la pre­ci­osa escena dels miralls, a l’equívoc al llit de Car­me­sina, on és Pla­er­de­ma­vida la que li aca­rona els pits i la besa, fent-se pas­sar per Tirant. També el coit, en rea­li­tat una vio­lació, i un desen­gany per a Car­me­sina, que es lamenta així: “E açò és lo que jo tant desit­java? Per la bre­ve­tat de tan poc delit?”


El direc­tor d’escena Marc Rosich (Bar­ce­lona, 1973), autor del lli­bret, ja havia adap­tat Tirant lo Blanc en un mun­tatge de Calixto Bieito con­cen­tra aquests diàlegs amo­ro­sos en vui­tanta minuts, en valencià arcaic i per a tres intèrprets: Tirant (el baríton Josep-Ramon Olivé), Car­me­sina (la soprano Isa­be­lla Gaudí) i Pla­er­de­ma­vida/Vídua Repo­sada (la mez­zo­so­prano Anna Alàs). Esplèndida, tant vocal­ment com en la ges­tu­a­li­tat facial. Inter­preta Pla­er­de­ma­vida, la don­ze­lla que espe­rona la pare­lla, i alhora la Vídua Repo­sada, que vigi­lant i enve­josa, posa impe­di­ments a la relació. Pel canvi de per­so­nat­ges, el ves­tu­ari, deta­llista, dis­se­nyat per Joana Martí, con­tri­bu­eix a la nar­ració. No així l’esce­no­gra­fia dis­se­nyada per Jaume Plensa, uns neons que il·lumi­nen i emmar­quen l’espai. El com­po­si­tor Joan Magrané (Reus, 1988) ha musi­cat les ana­des i vin­gu­des de Tirant i Car­me­sina, per a una orques­tra de sis músics diri­gits per Fran­cesc Prat.

Magrané s’ha reve­lat com un dels cre­a­dors més prolífics del país. Entre d’altres, va estre­nar el 14 de juliol una missa a la cate­dral de Girona dins les Nits de Clàssica.​Si bé Tirant lo Blanc es mereix una òpera i les esce­nes amo­ro­ses són el gran al·lici­ent, de la pro­posta vista a Pera­lada, hi ha la sen­sació final, com les expec­ta­ti­ves de Car­me­sina, de no haver con­su­mat un plaer expan­siu, l’ero­tisme des­bor­dant, que s’enco­mana lle­gint Tirant lo Blanc.


GEMMA BUSQUETS
El Punt/Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet