ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

L'OBC brilla al costat d'Emmanuel Pahud

14/12/2020 |

 

Programa: Emmanuel Pahud i l'OBC

Lloc i dia: Auditori de Barcelona

https://www.elperiodico.cat/ca/oci-i-cultura/20201213/concert-obc-flauta-emmanuel-pahud-auditori-11385119

El conjunt català va estrenar a Espanya el ‘Concert per a flauta’ de Dalbavie.

La temporada de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) va continuar divendres amb una plantilla més generosa que en els últims concerts, gairebé arribant el mig centenar de professors. La vetllada, dedicada en exclusiva al repertori francès, va arrencar amb un clàssic de Debussy, el Prélude à l’après-midi d’un faune, una meravella gairebé pictòrica del 1894 que més tard va fer famosa Nijinski amb la seva cèlebre i rupturista coreografia. L’obra, en una versió superbament matisada per Baldur Brönnimann des del podi i amb un so sumptuós, va permetre sobre tot el lluïment del solista de flauta i de la fusta en general, de l’arpa, les trompes i les cordes.

La vetllada es va acomiadar amb el deliciós ballet de Ravel ‘Ma mère l’oye’ (1911), servit amb tota mena de detalls i convincent fraseig, amb una OBC molt ben cohesionada i motivada per Brönnimann. Hi va haver ritme, tensió dramàtica i contrastos, bases d’un discurs que no va oblidar remarcar les moltes línies melòdiques que envaeixen aquesta obra mestra.

Un dels principals atractius de la vetllada era la presència en la temporada de l’OBC d’un dels flautistes més destacats del moment, Emmanuel Pahud –des que tenia 22 anys, flauta solista de lloa Filharmònics berlinesos–, aquesta vegada com a protagonista de l’estrena espanyola del ‘Concert per a flauta’ del compositor francès Marc-André Dalbavie. Estrenat el 2006 i dedicat al famós intèrpret, l’obra va possibilitar que Pahud, armat de la seva flauta d’or de prodigiosa projecció, s’anés endinsant en un univers terriblement exigent i ple d’atmosferes dramàtiques que exigeixen del solista tota mena de virtuts, ja que el concert explora totes les possibilitats de l’instrument solista. Un ‘tour de force’ en una obra fascinant i amb molt de teatral.

El concert, per les restriccions d’aforament, es va retransmetre en ‘streaming’ des de l’Auditori. 


Pablo Meléndez-Haddad
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet