ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

El prodigiós llaüt de Bach

27/2/2021 |

 

Programa: Thomas Dunford

Lloc i dia: Palau de la Música Catalana

https://www.elperiodico.cat/ca/oci-i-cultura/20210226/prodigios-laud-bach-11545607

Thomas Dunford culmina al Palau la revisió de l’obra completa bachiana per a aquest instrument.

El llaütista parisenc Thomas Dunford va tornar al Palau per completar la revisió de l’obra per a llaüt de Johann Sebastian Bach que l’auditori modernista ha vingut oferint en les quatre últimes temporades. Col·laborador habitual de conjunts de música antiga de referència com Les Arts Florissants i l’Academy of Ancient Music, Dunford avui és director de la companyia d’òpera Lafayette de Washington.

En aquesta vetllada conclusiva es van oferir obres nascudes d’originals concebuts per a violoncel i violí en transcripcions tant del mateix Bach com del jove llaütista francès. En un Petit Palau recollit i en un ambient d’intimitat i d’absolut silenci –¡sense estossecs!–, la vetllada va començar amb la ‘Suite per a llaüt en Sol menor, BWV 995’ en una transcripció del mateix compositor de la seva cinquena ‘Suite per a violoncel, BWV 1001’. Coronada amb una ‘Gigue’ espectacular, la peça va trobar al brillant arxillaüt de Dunford un gran aliat, amb una digitació polida, clara i sense presses ni frecs, característiques que es van poder apreciar durant tota la nit: un concepte del ‘rubato’ poc efectista, articulació justa i un fraseig en què s’intentaven destacar la totalitat de les veus, sense oblidar un contingut sentit de l’ornament.

La següent obra interpretada també neix de les ‘suites’ per a violoncel, específicament de la popular ‘Suite Núm. 1 en Sol major, BWV 1007’, però en una transcripció del llaütista que recrea amb gust i devoció la coneguda obra bachiana.

El programa es va tancar amb la cèlebre ‘Xacona’ de la ‘Partita per a violí a Re menor, BWV 1004,’ també en transcripció de Dunford i interpretada de manera brillant, posant amb aquest inigualable monument sonor el punt final a un projecte amb què el Palau continua convertint Barcelona en una ciutat ‘Bach-friendly’ per excel·lència.


Pablo Meléndez-Haddad
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet