ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Rescats simf˛nics

26/2/2023 |

 

Programa: OBC

Lloc i dia: L'AtlÓntida

https://www.nuvol.com/musica/classica/rescats-simfonics-307154

L’OBC viatja a Vic i a Girona

L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) viu una de les poques escapades de Barcelona de la temporada amb la interpretació d’un programa amb obres de Brahms, Pedrell i Haydn a Vic i Girona. Serà el 4 de març a L’Atlàntida de Vic i el dia 5 a L’Auditori de Girona amb la direcció titular de Ludovic Morlot i el violoncel·lista Nicolas Altstaedt. Aquest programa inclourà la brillant Segona Simfonia de Brahms i convidarà al públic a descobrir obres desaparegudes, o no estrenades, que han estat trobades anys després.

L’OBC rescatarà patrimoni musical del país amb el poema simfònic I trionfi (Els triomfs), escrit el 1880 per Felip Pedrell. Malauradament, el compositor català mai no va sentir aquesta obra, ja que la conjectura del sector musical del moment, en què la música simfònica encara no havia arrelat tant, va fer impossible la seva estrena. Conscient d’aquest fet, en les seves notes, el mateix compositor va explicar que escrivia poemes simfònics perquè “un impuls interior obliga que surtin fora”, malgrat saber que “s’escriuen pensant que hom no les podrà escoltar mai”. Els triomfs, escrita després de la finalització del cicle de Lied català La Primavera, ens aproparà al poema homònim de Francesco Petrarca, tal com explicita el manuscrit original de la partitura, que inclou fragments del text del poeta italià.

El violoncel·lista alemany Nicolas Altstaedt unirà forces amb l’OBC per a la interpretació del Concert per a violoncel en Do de F. J. Haydn. En aquest cas, parlem d’una obra que es va donar per desapareguda durant molts d’anys i que va aparèixer el 1961, dos segles després de la seva estrena, als arxius del castell de Radenin, a l’actual república txeca, i que estaven dipositats a la Biblioteca Nacional de Praga. La composició d’aquest concert data d’entre el 1761 i el 1765, i estava dedicada a Joseph Franz Weigl, violoncel·lista de l’orquestra de la poderosa família Esterházy. Haydn dirigia l’orquestra i estava sota la protecció d’aquesta influent família austríaca, el fabulós palau de la qual va ser l’espai on es va estrenar la composició.

A causa dels successius incendis al Palau Esterházy, les partitures d’aquest concert, i molts d’altres, es van cremar o se’n va perdre la pista. Després de la seva recuperació ha esdevingut una de les obres més destacades del compositor austríac, especialment per la seva innovadora forma, que trenca els motlles del concert típic de la música barroca i fa de pont entre la música del segle XVII i l’avenir del segle XIX.

La darrera obra del programa serà la Simfonia núm. 2 de Johannes Brahms, sovint considerada com la més popular del compositor, i una de les més importants del període romàntic. La composició segueix l’estructura típica de simfonia de quatre moviments i, a diferència de les obres de Pedrell i Haydn interpretades per l’OBC, aquesta no s’ha deixat mai de programar des de la seva exitosa estrena el 1877 a Viena.

La primera simfonia de Brahms, que no va estrenar fins als seus 43 anys, i li’n va portar 15 a acabar-la, el va erigir en hereu de Beethoven en el món simfònic. La segona va portar molt menys temps de feina, menys de mig any, però el seu èxit l’assentà com a gran simfonista romàntic. L’estada als magnífics poblets i entorns dels Alps austríacs i dels boscos bavaresos el va inspirar per escriure una obra brillant, amb un gran nombre de temes lírics, d’un caràcter bucòlic i pastoral, però sense sortir de la idea de música abstracta que tant defensava el compositor. Les entrades pels concerts es poden adquirir a la pàgina oficial de l’OBC. 


Pau Requena Rubau
N˙vol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet