ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Un duel entre Händel i els seus amics

14/8/2023 |

 

Programa: 'Mirrors' amb Jeanine De Bique

Lloc i dia: Auditori Espai Ter, de Torroella de Montgrí

https://www.lavanguardia.com/encatala/20230813/9165649/jeanine-bique-torroella-festival-barroc.html

El públic de Torroella aplaudeix l’exhibició vocal de Jeanine De Bique a ‘Mirrors’.

La soprano Jeanine De Bique confessava a aquest diari que, tornant del seu estiu a Salzburg, sentia la necessitat d’actuar en un festival amb menys pressió mediàtica i en què la gent “ anés de debò a escoltar la música i a apreciar els artistes”. I és el que va trobar ahir a Torroella de Montgrí, on el públic semblava haver vingut amb el cor i l’ànima –i els seus llargs aplaudiments– a una cita molt especial amb la música barroca.

La cantant de Trinitat i Tobago feia el seu debut espanyol en recital amb un programa curiós amb el qual havia de ser possible distingir –segons va dir en un esforçat espanyol– entre les diferents tècniques de coloratura que utilitzaven Händel i els seus col·leguesel període barroc.

Ja havia actuat a Espanya: va ser al Liceu fa un parell d’anys amb l’òpera mitològica Platée , de Jean-Philippe Rameau, en versió concert. I se la veurà a la Carmen de Bieito la pròxima temporada. Però ahir era el seu momentum, l’ocasió per presentar un programa basat en el seu primer treball discogràfic, Mirrors, en què explora les àries que tant Händel com altres compositors del segle XVIII havien escrit per a unes mateixes heroïnes: Cleòpatra, Rodelinda, Alcina, Agripina.

En aquella època en què l’òpera es va convertir en un negoci editorial, es donava el cas que un mateix llibret, amb les degudes modificacions, donés lloc a diferents versions musicals, totes a la recerca de l’èxit. Aquesta ferotge competència es va fer evident ahir amb la cantant caribenya combinant àries sobre un mateix personatge i indagant en la naturalesa polièdrica d’aquestes heroïnes històriques. La que a més és ambaixadora de la Unesco per la Pau va desplegar totes les seves habilitats vocals del bel canto barroc, amb una timbre expressiu i teatral i un elegant domini del vibrato i de la coloratura.

Concerto Köln fa trenta anys que interpreta de manera molt fresca un repertori barroc mil vegades escoltat
L’acompanyava Concerto Köln, un conjunt que fa trenta anys que interpreta de manera molt fresca un repertori barroc mil vegades escoltat. Amb ells es va permetre estrenar a Espanya una ària de la Rodelindaregina de’ Longobardi de Carl-Heinrich Graun, “Risolvere non oso”, amb la que va començar el concert. A la qual va seguir la molt més coneguda “Ritorna o caro” de la Rodelinda de Händel. Una varietat emocional d’aquest personatge que pot ser que no sigui tan àmplia com la d’ Alcina i Cleòpatra, però posseeix una gran profunditat, ja que l’heroïna del Milà del segle VII es manté fidel a la memòria del seu marit, el rei Bertarido, i rebutja el duc Grimoaldo que li ha usurpat el poder.

Després de dues bellíssimes àries d’ Alcina –en què Händel demostra àmpliament per què va ser invencible en el duel comercial amb els seus col·legues–, De Bique també va enfrontar, entre aplaudiments, l’ Agrippina de Händel (“ L’alma mia frà le tempeste”) a la de Telemann a l’òpera Germanicas (“ Rimembranza crude l”), perquè si el primer va compondre 35 òperes, aquest el va superar amb 40. I va enfilar el final de concert comparant altre cop Händel i Graun en la Cleòpatra de Giulio Cesare in Egitto i la de Cleopatra e Cesare.

Generosa amb el públic, la tanda de bisos va començar amb Il trionfo del tempo . de Händel, per animar-se amb coloratures rutilants i acabar repetint el “ Tra le procelle assorto” de Cleopatra e Cesare entre aclamacions. “Gràcies al festival de Torroella pel seu suport al barroc”, va afegir la diva, en una vetllada de gran bellesa. 


Maricel Chavarría
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet