ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Schiff porta el classicisme vienès a Girona

30/1/2025 |

 

Programa: Cappella Andrea Barca i Sir András Schiff

Lloc i dia:Auditori de Girona

Sir András Schiff va proposar en la seva primera visita a Girona, de la ma d’Ibercàmera, un programa ben triat d’obres dels mestres del classicisme vienès, Haydn i Mozart. Tres obres de les etapes de plena maduresa concebudes en un període estret de deu anys. Dos concerts per a piano de Mozart, amb Schiff també de solista i una de les grans simfonies Londres, de Haydn. I es feu acompanyar de la seva Cappella Andrea Barca, formació concebuda expressament per a la interpretació d’aquest estil musical que posa l'èmfasi en la gràcia i la bellesa de la melodia i la forma, que estima la proporció i equilibri, la moderació, el control. Polida i elegant en el caràcter, cercant un perfecte equilibri entre l'expressivitat i l'estructura formal.

La vetllada s’obria amb el concert catalogat com a K 503. Proposta valenta perquè tot i la seva innegable qualitat és un dels que menys es valora d’entre la llarga sèrie de concerts escrita a Viena entre 1784 i 1786. Una bellesa serena, hieràtica fins i tot, el travessa. No brilla com altres peces germanes però té una dimensió simfònica i una eficiència de mitjans singular que l’orquestra va exposar molt dignament.

Amb el repic de timbal de la Simfonia 103 de Haydn, una de les millors del fecund període londinenc, canvià el to. L’habitual adagio inicial introdueix l’allegro con spirito esclatant on els experimentats músics d’aquesta orquestra, seleccionats individualment per Schiff des de la Mozartwoche de Salzburg de 1997, i on podem trobar intèrprets tant importants com el primer violí Erich Höbarth, integrant del Quartet Mosaïques, van oferir una interpretació en conjunt ben frasejada, potser un pèl lenta, i mancada de l’energia que necessita l’allegro con spirito final.

Després de la pausa el Concert núm. 24 K 491, únic amb tonalitat menor juntament amb el núm. 20, el que li confereix dramatisme i que influí en el Tercer de Beethoven pels clars-obscurs on Schiff va estar elegant i contingut.

Però el millor de la nit vindria amb l’únic i llarg bis on el pianista va regalar-nos l’Andante con Variazioni en Fa menor, Hob. XVII/6 de Haydn, una de les peces més aconseguides de les que va compondre per a teclat. 


Ignasi Albors
Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet