25/9/2025 |
Programa: Cosmos Quartet
Lloc i dia: Monestir de Santa Maria de Cerviā de Ter
Pocs programes dibuixen un perímetre temporal tant concret com el que ens proposaren els Cosmos la tempestuosa nit de diumenge passat en el tancament del Festival de Cervià de Ter d’Ibercàmera. Tres obres per a quartet de corda que conformen un retrat d’un moment històric concret (1903-1925) des de diferents perspectives. Un format que esdevé un espai de recerca tímbrica, de descripció d’un paisatge i també d’identitat nacional.
Cronològicament Ravel obre camí. La Sonata en Fa major, dedicada al seu mestre Fauré, a qui no li feu gaire el pes, fou degudament apreciada per a una de les seves principals fonts d’inspiració, Debussy i amb el temps, esdevé un model. En ella hi trobem el característic refinament del francès i un ús exquisit del color harmònic que els Cosmos van executar jugant perfectament amb els contrastos que travessen l’obra oscil·lant entre la subtilesa i la passió.
Turina amb la seva ‘La oración del torero’ retrata les sensacions d’aquest suggestionat per l’atmosfera creada als moments previs a la cursa de braus. En aquesta obra es barregen les impressions rebudes. L’emoció religiosa popular al voltant de les curses de braus, el ressò del pasdoble que omple la plaça i que anuncia la imminència d’afrontar-se amb la mort perfuma l’obra d’hispanitat.
Les ‘Vistes al mar’ de Toldrà dibuixen una mirada, hereva de Debussy i de Ravel, transportant-la a una poètica mediterrània, de llum transparent i connotacions melòdiques catalanes. El seu moviment central ‘Allà a les llunyanies de la mar’ va ser el moment culminant de la nit. Una execució perfecta que va corprendre al públic que omplia com un ou la nau central d’aquest preciós monestir al vell mig de l’Empordà.