16/10/2025 |
Programa: ‘Les noces de Fígaro' de Mozart
Lloc i dia:La Faràndula de Sabadell
https://www.isabadell.cat/cultura/arts-esceniques/les-noces-de-figaro/
L’òpera bufa de Mozart omple la Faràndula. Partitura de gran riquesa i grans veus aixequen els aplaudiments del públic.
Nit d’òpera a Sabadell. Estrena de la temporada amb Les Noces de Fígaro, una de les que conformen la trilogia amb Don Giovanni i Cosí fan tutte. Posada en escena minimalista, grans veus, partitura de gran bellesa i una història plena de girs, de malentesos i de venjances diverses en gairebé tres hores i mitja amb una petita pausa i que han aconseguit un èxit total.
Amb aplaudiments inclosos, el públic assistent sortia de la Faràndula gairebé a mitjanit després de gaudir de l’òpera de Mozart Les noces de Fígaro. Més de tres hores de música amb una trama esbojarrada han produït una reacció molt positiva per part dels amants d’aquest gènere. Com ja és habitual aquestes setmanes, abans de començar l’espectacle, s’ha escoltat un comunicat de suport a la pau i en contra del genocidi a Palestina.
Les noces de Fígaro
L’òpera Les noces de Fígaro és considerada una obra mestra, especialment pel seu component líric, potser no tant per la trama que, per cert, va tenir problemes amb la censura de l’època i no va ser estrenada fins sis anys després d’haver estat escrita, el 1784. Segons aquesta la lletra era un atac directe a la immoralitat de la noblesa. Fins i tot l’emperador Josep II va prohibir la seva estrena a Àustria, malgrat l’èxit que va tenir arreu. A Espanya va arribar per primer cop el 1916 al Gran Teatre del Liceu.
A la Faràndula s’ha pogut copsar que, des d’un punt de vista musical, l’OSV ha aconseguit un equilibri extraordinari entre el tempo dramàtic i el merament musical. Era la mateixa idea de Mozart. No és fàcil, donada la rapidesa de música i veu en molts moments de la història. Les noces de Fígaro és una barreja de caracteritzacions, enginy i profunditat emocional, amb una dosi prou important d’intrigues, en plural que obliga l’espectador a estar atent per tal de no perdre’s en tor plegat. L’audàcia de les situacions, unida a aquesta originalitat de la música no deixa espai a pensar en una altra cosa.
Infidelitats, venjances, interès del comte per recuperar el dret feudal de passar la primera nit amb la promesa d’un dels seus treballadors, corredisses i desconcerts de tota mena, conspiracions, sospites, perdons i esperances, gelosia permanent, humiliacions, més d’una bufetada… Tot i això, val a dir que aquesta òpera de Mozart té com a convidat permanent el clavicèmbal dins una orquestra que té un gran protagonisme i que ha estat dirigida per Daniel Gil de Tejada.
La brillant obertura és el preludi de què vindrà després, amb gran participació de la fusta i les cordes. Al so plenament simfònic del final del segon acte s’afegeix el final del tercer amb una música de caràcter militar. Més tard vindran danses, i, naturalment, les veus que esdevenen un instrument més en tot l’entrellat musical.
Cal destacar en aquesta “jornada boja” la posada en escena. El director, Miquel Gorriz, ja anunciava abans de l’estrena que volia “ressaltar la vitalitat teatral de l’obra i el seu extraordinari ritme de comèdia”. Però el més rellevant de Les noces de Fígaro són les veus que acompanyen el muntatge. Un magnífic Ferran Albrich, baríton, en el paper del Comte d’Almaviva, la soprano sabadellenca Maria Hinojosa, la comtessa, el també sabadellenc Pau Armengol en el paper de Fígaro i Rosa Maria Abella, com a Sussanna, conformen un elenc de primeríssima qualitat acompanyats de grans veus com Laura Orueta, Arturo Espinosa, Roberto Redondo-Sainz o Laura Gibert.
És ben clar que aquesta obra demana un ample conjunt de veus que dominin l’estil de cant mozartià. I ells ho aconsegueixen, també en moments d’intervencions solistes on queda clar la seva versatilitat en diferents registres movent-se també en frasejos i agilitats, tot plegat amb una gran capacitat teatral i expressiva. No acaba aquí el tema perquè és indispensable remarcar el virtuosisme i la flexibilitat a l’hora de fer front al canto legato, és a dir, tècnica vocal que consisteix a cantar les notes de manera continuada i connectada amb una mínima interrupció per a les consonants, així com el control de les veus mitjanes, de les regulacions del so, dels recitatius i de les agilitats inherents al llibret.
Com era d’esperar, l’espectacle ha acabat amb tots els responsables damunt l’escenari rebent els aplaudiments del públic de manera molt entusiasta.
Representacions a Sabadell i gira
Les Noces de Fígaro romandran a Sabadell dins el dia 21 d’octubre en representacions que tindran lloc el 16, 17, 18 i 19, inclòs el ja esmentat dia 21. Després el muntatge començarà una gira per tot Catalunya i que passarà per Viladecans, Figueres, Manresa, Tarragona, Granollers, Reus, Sant Cugat, Lleida i Cornellà.