La Filharmònica de Berlín s'obre a la música antiga
3/2/2004 |
El director i flautista Giovanni Antonini serà el convidat estrella d'aquest estiu al Festival de Torroella de Montgrí.
El director i flautista italià Giovanni Antonini ha debutat aquest cap de setmana amb gran èxit davant la Filharmònica de Berlín amb un concert de música barroca, un repertori gens habitual per a la formació simfònica.
Especialista en música antiga, Antonini ha aconseguit transformar la més gran orquestra simfònica europea en un conjunt de cambra, de 31 músics, i canviar el seu repertori habitual per quatre obres del barroc i el classicisme: Vivaldi, C.P.E. Bach, Boccherini i Haydn. "Debutar a Berlín sempre fa por, és una orquestra que imposa, però quan comences a treballar amb els músics t'adones del seu gran nivell tècnic i musical i la por passa de cop -explica el director-. Han hagut de canviar el seu repertori habitual, però el gran nivell cultural dels músics fa que no oposin resistència a aquest nou repertori. La situació actualment és molt diferent de fa uns anys, quan Herbert von Karajan n'era el director, que semblava que només hi havia una manera única d'interpretar. Hi ha hagut molt bona disponibilitat".
El debut d'Antonini forma part de la voluntat aperturista de l'actual director de la Filharmònica de Berlín, Simon Rattle, que considera que "la música es pot veure des de diferents punts de vista". El resultat va ser extraordinari davant un públic que va aplaudir i victorejar el director al final dels tres concerts que va oferir. L'èxit li ha reportat a Antonini l'oferta de tornar l'any que ve.
Abans, però, Giovanni Antonini serà el convidat estrella, aquest estiu, del Festival Internacional de Músiques de Torroella de Montgrí, en què oferirà tres concerts, un com a solista de flauta de bec sopranino i dos al capdavant d'Il Giardino Armonico, la formació que va fundar l'any 1985 i actualment un dels grups més prestigiosos en el repertori barroc. Amb Il Giardino Armonico oferirà un concert acompanyant la soprano Núria Rial, amb qui ja ha treballat anteriorment, i en una segona nit dirigirà el Concert per a dos pianofortes de Mozart, interpretat per les germanes Labèque, a més de simfonies de C.P.E. Bach, Boccherini i Haydn, un programa molt similar al que ha dirigit aquest cap de setmana a Berlín. "M'interessen aquests compositors perquè malgrat pertànyer al període clàssic tenen un clar component dramàtic, són molt expressius, pertanyen a una generació en què la música estava canviant", assegura el director.
El pas que està fent la Filharmònica de Berlín d'obrir-se al repertori antic respon, segons Antonini, a l'interès creixent dels grans solistes i directors per buscar noves sonoritats. "Jo no pretenc que la Filharmònica de Berlín soni igual que Il Giardino Armonico, perquè tenen una altra manera de tocar, amb inflexions diferents, però em sembla una feina molt positiva per a una orquestra d'aquesta categoria", opina el director.
Per Antonini, "el problema habitual en els músics moderns és que poden fer música barroca perquè en tenen els discos com a referents i els poden imitar, però no entenen per què ho fan". "Cal tocar amb el cap, saber per què estàs fent-ho d'aquella manera, per molt virtuós que siguis". Amb tot, el director assegura que "a Berlín hi ha hagut un contacte molt positiu amb els músics, hi ha hagut electricitat, cosa que no passa sovint", com també amb el públic, "molt habituat al concepte simfònic, i que ara ha demostrat que també està molt obert a nous repertoris".
Marta Porter
Avui