La Jove Orquestra Athenea posa a prova la seva ambició amb el «Rèquiem» de Mozart
15/2/2004 |
La formació s'ha ampliat fins a trenta-sis músics i ha incorporat cor i solistes per al concert de diumenge.
La Jove Orquestra Athenea, presentada encara no fa un any com una iniciativa intermèdia entre les formacions acadèmiques i les professionals, amb l'objectiu que els estudiants de cursos superiors adquireixin experiència a l'escenari i desenvolupin el seu talent, ha celebrat aquesta setmana la segona trobada, que es clausura avui, a les 7 de la tarda, amb la interpretació al Teatre de Sant Domènec del Rèquiem de Mozart, l'obra que han estat preparant. Els assajos del muntatge, produït pel centre cultural La Mercè, han estat dirigits per Christian Curnyn amb el suport de quatre professors més d'alt nivell internacional.
Fundada l'estiu de l'any passat amb estudiants de menys de 25 anys per l'Associació Musical Galligants, la Jove Orquestra Athenea és una formació singular a les comarques de Girona. Joan Gay, president de l'associació que va impulsar-ne la creació, opina que encara costa d'assimilar el concepte d'orquestra «estable però no continuada, és a dir, que es reuneix només pel treball d'un projecte», i que, a més, «no és una formació professional, però tampoc acadèmica». El model intermedi que representa Athenea no és un invent gironí, si es tenen en compte la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC) i la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), però sí que és una proposta insòlita en l'àmbit comarcal, l'única que afavoreix que els músics més destacats puguin prendre volada a la seva pròpia ciutat.
«A Girona no s'han implantat els estudis superiors de música, i, en conseqüència, tot que s'ha millorat molt en l'ensenyament elemental, que el conservatori ha superat l'etapa més lúgubre i que s'ha consolidat un circuit professional, els joves han de completar els estudis a fora», explica Gay. No tots els components de l'orquestra procedeixen de les comarques gironines, però representen quasi el 65%, i alguns d'ells, tot i estudiar lluny de Catalunya, han fet mans i mànigues per participar en les dues trobades que ha convocat la formació gironina. Per això l'associació Galligants aposta pel mecenatge, un sistema que permetés finançar aquestes estades als músics locals que segueixen la carrera a l'estranger, com «una mena d'apadrinament», comenta Gay. L'existència d'aquest model orquestral, a més, és un estímul per als estudiants encara més joves del conservatori i l'escola de música, nois de 14 o 15 anys que hi veuen una referència i un objectiu per continuar avançant, sobretot pensant que Athenea pot acabar sent l'orquestra estable del futur auditori de Girona.
Per al concert que oferirà diumenge a Sant Domènec, Athenea ha ampliat el bagatge
que ja va adquirir amb el professorat de l'Orquestra de Cadaqués en la primera trobada, l'estiu passat -una col·laboració que es repetirà a l'estiu-, convidant ara el director britànic Christian Curnyn, que s'ha encarregat personalment de la selecció dels professors que l'han acompanyat tota la setmana en la preparació musical dels joves intèrprets: Catherine Martin (violins), Katherine MacGillivray (violes), Johnathan Manson (violoncels) i Peter McCarthy (contrabaixos), tots ells, primeres figures de les millors orquestres barroques europees, com ara l'English Concert, el Gabrielli Consort o l'Amsterdam Baroque.
La peça escollida, el Rèquiem de Mozart, és una altra mostra de l'ambició dels joves músics, ja que ha requerit l'ampliació orquestral dels trenta intèrprets que van participar en la primera trobada, tots de la secció de corda, als trenta-sis del concert de diumenge, arran de la incorporació dels instruments de vent, als quals s'han d'afegir les veus de la Coral Regina de Manlleu i del Cor de Cambra del Conservatori de Girona, creat el Nadal passat i que es va estrenar amb el Magnificat de Bach, i dels quatre solistes que els acompanyaran: els anglesos Mhairi Lawson (soprano) i Robert Murray (tenor), i els catalans Jordi Domènec (contratenor) i Xavier Mendoza (baix). En total, doncs, més de setanta músics pujaran avui a l'escenari de l'auditori de La Mercè en un concert en què la jove orquestra ha de demostrar que es va fent gran.
Eva Vàzquez
El Punt