Jordi Costa, director de l'Organisme Autònom Conservatori Isaac Albéniz de la Diputació de Girona, i Lluís Caballeria, director acadèmic del centre, van presentar ahir aquesta òpera, que serà interpretada per l'Orquestra del Conservatori, integrada per 45 alumnes que tenen, majoritàriament, entre 12 i 18 anys. A la presentació també hi van assistir les tres cantants, exalumnes del centre, que participen com a solistes en aquesta obra: les sopranos Laia Frigolé, Alba Vilar i Alba Bosch. El repartiment d'aquesta òpera es completa amb els tenors Carles Prat i Lluís Frigola, i David Marcé, que, a més d'haver-se fet càrrec de l'adaptació teatral de l'obra a partir de la traducció de Josep Pujol, interpreta el personatge de Mozart: òbviament una nova aportació afegida al llibret original –també serà l'únic intèrpret de l'obra que apareix vestit d'època–, que ha estat també modificat per “treure ferro” a l'argument concebut per Mozart, de caire bàsicament religiós, per donar-hi un to més divertit i desenfadat. Els intèrprets canten en alemany –el públic disposarà d'una traducció al català per seguir l'argument–, però els diàlegs que substitueixen els recitatius originals són en català. Lluís Caballeria és el director musical del muntatge i Roser Bover s'ha encarregat de l'espai escènic, definit sobretot amb la il·luminació, ja que no hi ha escenografia pròpiament dita.
Recuperar el patrimoni
“El nostre és un conservatori de grau professional i, per tant, els alumnes que després volen fer estudis superiors estan obligats a marxar a estudiar a altres llocs. Això representa per nosaltres una pèrdua importantíssima de patrimoni humà, que intentem compensar amb iniciatives com aquesta, en què participen exalumnes de la casa amb una qualitat excepcional”, va dir Lluís Caballeria, que va subratllar també la col·laboració en el projecte de l'aula de cant i d'altres professors del conservatori. Caballeria va afegir que muntatges com aquest, “amb una concepció modesta a curt termini, però ambiciosa a llarg termini”, poden ser també una eina de promoció de l'òpera a Girona.
Per la seva banda, Jordi Costa va incidir en totes les accions que està portant a terme el nou equip directiu, com aquesta òpera, l'Orquestrada o la setmana cultural, per difondre i consolidar el conservatori arreu de les comarques gironines.