Proposta surrealista per a l'òpera de Dalí
8/5/2004 |
La Fundació Dalí i l'Ajuntament de Barcelona es desmarquen del projecte d'estrenar 'Être Dieu'.
'Être Dieu' és l'única òpera que va escriure Salvador Dalí. L'empresari musical iugoslau Dragan Matic vol estrenar-la a Barcelona coindidint amb el centenari del pintor empordanès, però es tracta d'un projecte estrambòtic del qual es desmarquen la Fundació Dalí i l'Icub.
Dalí va començar a escriure el llibret d'Être Dieu als anys 20, quan el moviment surrealista del qual ell era un dels grans estendards estava traient el cap. No va ser, però, fins al 1972 que el pintor va decidir acabar-la, i amb l'empenta d'Oriol Regàs, l'ajuda de l'escriptor i periodista Manuel Vázquez-Montalbán en el llibret i amb la música del compositor Igor Wakhévitch es va donar forma a Étre Dieu. Dos anys després, el 1974, l'òpera va ser enregistrada i el 1985 el productor musical iugoslau Dragan Matic va adquirir-ne els drets i va iniciar un procés per posar-la en escena.
Ahir es va presentar a Barcelona un ambiciós projecte que té la intenció de posar en escena per fi Être Dieu a través d'un monumental espectacle, amb direcció escènica de Petrika Ionesco, pensat per atreure gran quantitat de públic coincidint amb la celebració del centenari de l'artista. Matic, impulsor del projecte, ha anunciat un pressupost de 8'4 milions d'euros per a un espectacle que acolliria un total de 250 actors i ballarins. Segons Matic, la posada en escena tindria lloc a l'Anella Olímpica de Montjuïc, amb l'Estadi Olímpic formant part del fons de l'escenografia.
Els responsables asseguren que tenen el suport de l'Institut de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona (Icub) i de la Fundació Gala-Dalí de Figueres, però les dates de la representació no estan gens clares. Els impulsors han assenyalat, entre dubtes, que l'espectacle podria veure la llum entre els dies 15 i 17 d'octubre. Fonts de l'Icub han revelat a l'AVUI que no tenen previst donar cap mena de suport artístic a aquest projecte i, a través de l'Agència Efe, la Fundació Gala-Dalí se n'ha desmarcat completament.
Les intencions dels responsables són donar cos a un espectacle multimèdia ple de referències a la vida i l'obra de Dalí i amb pantalles gegants perquè el públic (l'organització pretén que siguin 40.000 persones per sessió) segueixi perfectament l'espectacle. Ionesco explica que el centre de l'escenari serà el taller de Dalí a Figueres, el seu centre de creació: "Per simbolitzar, en referència al títol de l'òpera, que Dalí era el seu propi Déu en el seu propi món". En altres espais de l'escenari es representaran escenes sobre la intensa relació de Dalí amb els mitjans de comunicació i també amb la seva dona Gala. Al final de l'espectacle, hi haurà una gran cerimònia amb l'aparició d'André Breton (pare del surrealisme) caracteritzat de Papa amb la intenció d'arbitrar la lluita entre partidaris i detractors de l'artista. En aquest moment, "Gala emergirà del cel per salvar el seu estimat de les grapes de la realitat". El perruquer Lluís Llongueras s'encarregarà d'aspectes com vestuari, perruqueria i maquillatge i explica que l'espectacle causarà un gran impacte comparable a les cerimònies d'inauguració i clausura dels Jocs Olímpics de Barcelona.
Un altre dels aspectes que queden enlaire és el treball de direcció musical. Sembla que una multitud de compositors de diversos països estan treballant en la música de l'espectacle a partir dels materials que ja existien però que, segons ells, "no donaven per fer una òpera de les característiques que es pretenen".
Toni Vall
Avui