ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

West Side Story: L'adveniment de la modernitat

1/12/2018 |

 

L’orquestra simfònica del Vallès oferirà aquesta tarda un concert al Palau de la Música que repassarà la banda sonora d’un dels musicals més icònics de la història del teatre: West Side Story (1957). El concert tindrà una primera part dedicada a la relació entre la música clàssica i la música popular i una segona que se centrarà en l’evolució musical teatral i cinematogràfica.

Amb motiu d’aquest recital ahir va tenir lloc una trobada-conferència amb Albert Beorlegui per parlar del trencament del classicisme en els musicals i el començament de la modernitat. Els musicals clàssics compartien certs trets característics: una història idíl·lica, el somni americà i un final feliç. Amb la modernitat, això canvia en favor del realisme i la pèrdua dels valors conservadors americans. En la música que els acompanya, la modernitat també es fa notar en la composició simfònica, que utilitza la barreja de ritmes i sonoritats per accentuar la força dramàtica de l’argument o el caràcter dels personatges.

La principal obra del teatre musical que va constatar aquest començament de la modernitat al gènere va ser West Side Story (1957), amb text de Stephen Sondheim i coreografia de Jerome Robbins i amb la composició musical de Leonard Bernstein. Bernstein va ser un compositor clau d’alguns dels musicals escènics més rellevants com Un día en Nueva York (1944), Candide (1956) o la que ens ocupa, West Side Story, que es va dur al cinema l’any 1961 i que va significar un abans i un després en l’estil del teatre musical.

La societat nord-americana dels anys 50 vivia un període de transició. Després de la Segona Guerra Mundial i amb l’economia en ple creixement, es van produir canvis en la cultura i la societat, que va rebel·lar-se contra els valors establerts. Aquesta evolució es va plasmar en totes les formes d’expressió artística, entre elles el teatre musical, que incloïa per primera vegada a les seves temàtiques el sexe, la violència, els escenaris decadents i els finals amargs.

West side story, que es va concebre com una adaptació als temps moderns de Romeu i Julieta, va deixar pel record cançons com Somewhere que retracta el somni de la unió amistosa de les dues bandes protagonistes, Mambo, que s’utilitza per representar el ball competitiu, el Cha-Cha-Cha que sona els dos protagoniestes es veuen per primera vegada, Rumble que esclata en la baralla de les dues bandes o l’emocionant I Have Love. Totes elles se sentiran de la mà de l’orquestra simfònica del Vallès.

El concert d’avui serà un recorregut per l’evolució de la introducció d’elements musicals populars a la música clàssica, Des de peces com l’Obertura Carnaval d’Antonín Dvorák (1891), que data de 4 anys abans del naixement del cinema i que ja barrejava el model clàssic amb elements del folklore popular, passant per The Carousel Waltz que és la peça inicial del musical Carousel (1945), del compositor Richard Rodgers i el lletrista Oscar Hammerstein II, fins a arribar a l’obra de Bernstein i el canvi que va significar West Side Story.

Aquí podeu consultar el programa de mà de l’esdeveniment. 

Irene Campos
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de