ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Nocturna Discordia

6/12/2018 |

 

Cicle de concerts d’improvisació lliure. Soda Acústic. Tots els dimecres a les 20.30 h

Ja fa més de quatre anys que El Pricto organitza al Soda Acústic un cicle de música improvisada anomenat Nocturna Discordia. El Pricto és saxofonista, compositor i impulsor de la Comunitat Discordian, un grup de músics que s’apleguen al voltant de la música improvisada i del qual el públic podem gaudir setmanalment al cicle dels dimecres al Soda Acústic, els dijous a 23 Robadors, els divendres a Sinestesia i mitjançant els enregistraments que periòdicament publiquen al seu lloc web. A les Nocturna Discordia, El Pricto reuneix músics de l’escena local i internacional per relacionar-se musicalment a partir d’unes premisses molt senzilles: “El concepte de Discordian és música d’avantguarda de qualsevol estil que tingui una vessant experimental, de recerca i d’integrar elements que no se solen integrar”.

Aquest dimecres 5 de desembre la Nocturna Discordia arriba al concert número 191 amb el Discordian String Ensemble, un conjunt format per cinc violins, dos violoncels i contrabaix solista. El Pricto dirigirà el conjunt en la interpretació d’una composició pròpia. “És un concert per a contrabaix i corda en el qual el solista és l’Àlex Rebriego, el millor contrabaixista d’improvisació que hi ha aquí ara mateix. L’Àlex ha treballat molt la preparació de l’instrument i pot generar sonoritats molt interessants i per això he fet una obra que li doni suport en el paper de solista”.

La relació entre composició i improvisació és un terreny especialment fèrtil per a creadors de múltiples tendències. En el cas d’El Pricto el resultat de la seva aproximació són partitures que expressen un llenguatge simbòlic personal basat en els elements compositius de Pierre Schaeffer i la teorització que el 2001 en va fer Lasse Thoresen al seu estudi Spectromorphological analysis of sound objects. La música que sorgeix d’aquest sistema compositiu té característiques especials que la separen tant de la composició tradicional com de la improvisació lliure: “En la composició amb improvisació hi ha material que està escrit perquè els intèrprets el toquin en un moment determinat i d’una manera determinada. Es pot treballar amb masses sonores i conjunts instrumentals que facin coses similars i que compleixin determinades funcions dins d’una estructura. Es poden repetir textures específiques o transformar-les ràpidament, coordinar gestos o alternar blocs sonors. És a dir, que es pot fer tot el que permet la composició tradicional amb l’afegit de mantenir l’expressió natural de la improvisació”.

La diversitat és el símbol d’identitat dels concerts d’improvisació que ofereix la programació d’aquestes tres sales i, des de fa uns mesos i de manera més puntual, Màgia Roja. Sota el paraigua de la improvisació es reuneixen músics de jazz, de música contemporània, d’electrònica i de rock que es relacionen a través de la improvisació lliure, d’obres escrites, d’obres gestuals i de peces en les quals conviuen escriptura i direcció simbòlica. “Ha estat fàcil fer tot això aquí [Barcelona] perquè hi ha molts músics i molta gent disposada a fer coses diferents i a provar nous llenguatges, una cosa que sorgeix del context, de la ciutat.”

Programa del concert:
Nocturna Discordia 191 – Discordian String Ensemble
Soda Acústic, carrer de les Guilleries, 6, Gràcia (Barcelona)
Entrada: 5 euros


Revista Musical Catalana

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de