ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La música per a temps de canvi

19/1/2019 |

 

Banda Municipal de Barcelona. Auditori de Barcelona. Diumenge, 20 de gener, 18.00 h.

José Rafael Pascual-Vilaplana està content amb el resultat del seu primer trimestre com a director titular de la Banda Municipal de Barcelona: “Per a mi la banda és un instrument de cultura contemporània amb una identitat suficientment rica com per oferir un producte artístic de qualitat. Els músics de la Banda han captat aquesta filosofia i el treball amb ells està sent fantàstic. I una cosa que m’alegra moltíssim és que el públic està sent molt receptiu a les nostres propostes”.

El seu proper concert a la temporada de L’Auditori té com a títol “La música per a temps de canvi”i un subtítol amb un programa ambiciós: “La música com a motor de canvi en episodis durs i difícils, que transformen la desesperança en energia per forjar un futur millor”. Darrere aquestes idees Pascual-Vilaplana ens proposa un recorregut des de la Segona Guerra Mundial fins a la Primavera de Praga del 1968 i els atemptats de l’aeroport de Brussel·les de l’any 2016 en el qual explora la idea de “transformació” des de múltiples vessants: “Al llarg de la història, la banda s’ha utilitzat com a motor de canvi. Hem volgut emfatitzar aquest ús no només des d’un punt de vista social i polític, sinó també estètic i tècnic”.

Sota aquest gran paraigua, el programa del concert proposa quatre obres d’estètiques diverses. A Music for Prague, Karel Husa ens parla de la revolució que va servir per canviar una societat. Amb la seva obra, Husa també va canviar el concepte que es tenia de la banda i la va situar a les avantguardes més extremes dels anys seixanta. El Concert Varsòvia de Richard Addinsell, amb Daniel Ligorio al piano, és una obra auditivament molt més assequible que reflexiona sobre com els artistes han estat capaços de seguir creant art malgrat les guerres. A Brussels Requiem està dedicada a les víctimes de l’atemptat de l’aeroport de Brussel·les i ens mostra el conflicte que genera la convivència de diferents cultures mitjançant l’eclecticisme del seu llenguatge. I l’obra estrena de José Miguel Fayos busca alguns dels efectes de la música electrònica mitjançant l’ús de tècniques poc habituals en els instruments acústics, “una música en temps de canvi pel seu concepte estètic, però també pel gran treball que hem de fer amb els músics per aconseguir tot allò que el compositor ha creat”.

Uns temps de canvi que Pascual-Vilaplana es planteja tant en el contingut del repertori com en la funció que pot desenvolupar la banda en la societat: “La banda pot ser un vehicle de comunicació de canvi, per exemple a partir de com amb l’art es pot educar una societat. Per a mi educar és donar criteri, formar gent que sigui crítica, fins i tot acceptant les crítiques que això ens pugui ocasionar”.

Programa del concert:

Karel Husa · Music for Prague 1968
Richard Addinsell · Concert Varsòvia
José Miguel Fayos · Estrena obra d’encàrrec
Bert Appermont · A Brussels Requiem 


Revista Musical Catalana

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet