ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Goerne: els tres grans cicles de Franz Schubert

2/3/2019 |

 

El diari de Josef von Spaun, amic de Franz Schubert, parla d’una vetllada musical a casa seva interrompuda perquè la tristesa de les cançons havia fet plorar a les senyores. Això va ser l’agost de 1823 i les cançons pertanyien a Die schöne Müllerin (La bella molinera). La música aparentment senzilla d’aquest cicle, en el fons refinada com només pot ser-ho la de Schubert, recull l’esperit de conte popular dels versos de Wilhelm Müller. Gairebé dos-cents anys després la història de l’innocent moliner continua emocionant-nos.

La tendresa d’aquest cicle contrasta amb la cruesa de Winterreise (Viatge d’hivern). Compost també a partir de poemes de Müller, hi acompanyem de nou el viatge d’un caminant, però aquí acaben les semblances. La seva música descarnada i absolutament nova va desconcertar i pertorbar tant com La bella molinera havia agradat (fins i tot entre llàgrimes) només quatre anys abans; alguna cosa de molt pregona havia canviat en el compositor i un altre amic, Johann Mayrhofer, ho va expressar així: “Per a ell, havia arribat l’hivern”. I aquest hivern ens glaça també a nosaltres cada cop que escoltem el cicle.

A penes un any més tard Schubert va compondre els seus darrers lieder, reunits després de la seva mort en la col·lecció Schwanengesang (Cant del cigne). Els set lieder amb poemes de Ludwig Rellstab comparteixen l’esperit popular de La bella molinera; els sis lieder amb poemes de Heinrich Heine (admirador fervorós de Müller) segueixen la línia del Viatge d’hivern, encara més sobris, encara més agosarats. Aquest cicle serà alhora l’epíleg de les obres de Schubert i el pròleg de les que no va arribar a escriure.

No és habitual escoltar els tres cicles seguits, i la vivència va més enllà de la suma de les parts. Matthias Goerne i Leif Ove Andsnes els interpretaran en quatre dies, una audició que ens permetrà copsar paral·lelismes i divergències. L’experiència de Matthias Goerne, el seu coneixement profund de Schubert i la seva manera personal de dir ens acostaran les obres i qui sap si en un detall del Viatge d’hivern trobarem la resposta a una pregunta de La bella molinera o si un lied de Cant del cigne sonarà diferent amb la memòria encara fresca del Viatge d’hivern.

 

Matthias Goerne, baríton
Leif Ove Adnsnes, piano
Palau de la Música Catalana
4 de març – Die schöne Müllerin, D. 795
5 de març – Winterreise, D. 911
7 de març – Schwanengesang, D. 957 

Sílvia Pujalte
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de