ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Futur després dels 20

13/3/2019 |

 

El Liceu celebrarà el seu vintè aniversari, després de l’incendi del 1994, alternant títols del gran repertori amb oportunitats per a la renovació del gènere. Hi haurà títols com ara ‘Aida’, ‘Car­men’,‘Il bar­bi­eri di Sivi­glia’ o ‘Doña Fran­cis­quita’. Aug­men­ten les reduc­ci­ons de preus als abo­nats i es fa més acces­si­ble l’òpera als joves.

La tem­po­rada de comiat de Cris­tina Schi­ep­pel­mann en la direcció artística del Liceu serà de cele­bració, perquè coin­ci­deix amb el vintè ani­ver­sari de la reo­ber­tura del Liceu, després que, el 1994, un acci­dent deixés el tea­tre en cen­dres. Als grans can­tants que el Liceu con­vida periòdica­ment se sumen les 11 òperes pre­vis­tes (només una en versió con­cert). S’hi afe­gei­xen títols que tor­nen a ser gola­fres per a l’audiència com ara la Car­men de Calixto Bieito o l’Aida amb l’esce­no­gra­fia clàssica de Mes­tres Caba­nes. I també hi ha espai per a noves aven­tu­res, com ara la relec­tura que Max Aleu (habi­tual col·labo­ra­dor amb el vídeo en les pro­duc­ci­ons de la Fura dels Baus) farà en una Turan­dot futu­rista o el Lohen­grin que té la direcció escènica de la bes­neta de Wag­ner o la direcció musi­cal d’Alci­one, una òpera de Marin Marais del 1706 que serà estrena a l’Estat espa­nyol i que dis­posa de l’impuls de Jordi Savall en la direcció musi­cal. I, quant a cre­ació con­tem­porània, des­taca el Diàlegs de Tirant e Car­me­sina, de Fran­cesc Prat, amb lli­bret i direcció de Marc Rosich i l’espai escènic de Jaume Plensa. El futur és un ele­ment que ha de con­ci­liar amb el patri­moni en l’òpera del segle XXI.

Si Turan­dot és una òpera que pro­du­eix única­ment el Liceu, també en lidera un parell més (Lohen­grin i Il bar­bi­eri di Sivi­glia). En total es pre­veu que s’inver­tirà un milió d’euros en les pro­duc­ci­ons (també cal sumar-hi les que s’estre­na­ran per al públic fami­liar, com són El mons­tre al Labe­rint i La bar­ca­rola). D’entre les òperes que repre­senta des­ta­quen Cava­lle­ria rus­ti­cana/Pagli­acci, una pro­ducció molt cele­brada a la Royal Opera House amb les veus de Roberto Alagna i Elena Pank­ra­tova.

Pel que fa a les pro­gra­ma­ci­ons de dansa, començarà la tem­po­rada amb les Grands Ballets Cana­di­ens, que balla­ran l’Sta­bat Mater de Per­go­lesi i la 7a Sim­fo­nia de Beet­ho­ven, que inter­pre­tarà la Simfònica del Liceu en directe (del 14 al 19 de setem­bre). Maria Pagès rever­si­ona i amplia la seva mirada sobre el mite de Car­men amb De Sche­he­ra­zade a Yo, Car­men (del 3 al 5 de juliol) i Akram Kahn revisa Gise­lle (22 al 25 d’abril).

Anna Netrebko i Yusif Eyva­zov (4 de novem­bre), Javier Cama­rena (18 de gener) i Juan Diego Flórez (21 de maig) sig­nen els con­certs del vintè ani­ver­sari. També la Simfònica del Liceu pre­para la Res­sur­recció, (sim­fo­nia n. 2) de Mah­ler, amb Josep Pons a la batuta. Serà un pro­grama que, a més, expor­ta­ran a unes altres cinc ciu­tats de Cata­lu­nya (encara a con­cre­tar). L’apor­tació musi­cal dels músics de l’orques­tra es mul­ti­pli­carà. Perquè faran sis actu­a­ci­ons en for­mat de cam­bra a dife­rents dependències del Liceu i en pre­ve­uen una vin­tena per Bar­ce­lona. Per cert, l’única òpera en versió con­cert és Semi­ra­mide, de Ros­sini, amb Joyce DiDo­nato i Levy Sek­ga­pane de cap de car­tell.

La sar­su­ela també serà pre­sent en la següent tem­po­rada. Després de la seva estrena a la Zar­zu­ela de Madrid, es pre­senta aquesta versió de Doña Fran­cis­quita que signa Lluís Pas­qual, al novem­bre, amb María José Moreno i Celso Albelo de pro­ta­go­nis­tes. Ben dife­rent seran els Diàlegs Musi­cals de l’Off Liceu, que pro­po­sen a nou com­po­si­tors debu­tar amb petits encàrrecs d’òpera al Foyer. Per Schi­ep­pel­mann és res­pon­sa­bi­li­tat dels tea­tres d’òpera pro­cu­rar per la reno­vació dels títols i dels autors per actu­a­lit­zar el gènere. També diu que cal comp­tar amb les veus que es for­men al país per donar-los opor­tu­ni­tats i for­mació, inte­grant-los en els repar­ti­ments que ells puguin res­pon­dre amb qua­li­tat.

Més òperes. El direc­tor d’escena David McVi­car rei­vin­dica el ves­sant més dramàtic de Mozart a La cle­menza di Tito. Aquesta peça estre­nada el 2011 al Fes­ti­val d’Art Lyri­que d’Aix-en-Pro­vence, ara, l’ha adqui­rit el Liceu. Schi­ep­pel­mann con­si­dera que era la millor solució per a les dues parts i que, ara, el tea­tre de les Ram­bles podrà pro­gra­mar-la en pròximes tem­po­ra­des, a més de poder-la ofe­rir a altres grans tea­tres, tret dels de l’àrea d’Aix-en-Pro­vence, que ja l’han pro­gra­mada. S’han pre­vist 10 fun­ci­ons per al febrer i l’abril. La Fun­dació La Caixa pre­sen­tarà l’expo­sició immer­siva Òpera, passió, poder i política al seu pro­grama. Excep­ci­o­nal­ment, se li sumarà una nova ins­tal·lació per ense­nyar el valor del Liceu, al cos­tat de les altres que ja s’havien rea­lit­zat al Vic­to­ria and Albert Museum de Lon­dres.

La façana

El Gran Tea­tre del Liceu també cele­brarà el seu vintè ani­ver­sari amb una reno­vació de la façana. Apar­cat el pro­jecte ambiciós de Fre­de­ric Amat, es plan­teja una reforma de la façana de Dilmé & Fabré que doni més valor a l’edi­fici mirant de dig­ni­fi­car la façana del car­rer Sant Pau, recu­pe­rant els qua­tre vitralls wag­ne­ri­ans que daten del 1905, d’Ole­guer Junyent.

La tem­po­rada 2019/20 el Liceu tindrà un pres­su­post de 48 mili­ons d’euros, dos més que l’actual. L’apor­tació de les admi­nis­tra­ci­ons es manté pror­ro­gada, però es pre­veu un aug­ment d’ingres­sos pro­pis per mece­natge però sobre­tot per la venda d’entra­des. I és que s’apli­carà uns atrac­tius des­comp­tes per als abo­nats, fins ara reser­vats només als grans fidels del Liceu. També hi ha una volun­tat de rejo­ve­nir l’audiència repe­tint dues acci­ons d’Under35 (en l’assaig gene­ral s’ofe­rei­xen totes les loca­li­tats a 15 euros, als joves menors de 35 anys). I es vol comu­ni­car millor les ofer­tes per a aquest col·lec­tiu a adqui­rir entra­des dis­po­ni­bles, 15 dies abans de la funció, a 30 euros o, per als de menys de 29 anys, a 20 euros, fins a dues hores abans de cada sessió. 

J. BORDES
El Punt / Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet