ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Orquestra Barroca de Barcelona tocarà Bach amb la violinista Wendy Ghysels com a concertino

26/3/2019 |

 

El 30 i 31 de març, l'Orquestra Barroca de Barcelona tocarà Bach amb la violinista belga Wendy Ghysels com a concertino.

Si al cicle Dibuixant el Barroc, l’Orquestra Barroca de Barcelona presentava un repertori instrumental de la música francesa amb obres de Leclair, Lully o Rebel, en aquesta ocasió ens interpreta un tast de música alemanya amb un dels seus compositors més representatius, J.S. Bach, i amb un clar protagonista: el violí. Així doncs, el repertori dels concerts es basarà en tres obres que tenen com a nexe comú aquest instrument com a solista.

En primer lloc podrem escoltar el Concert per a violí en la menor (BWV1041); composta al voltant del 1730, és un concert estructurat en tres moviments. S’inicia amb un Allegro moderato, - moviment d’obertura en forma de ritornello en el que els diferents motius es van intensificant a mesura que es va desenvolupant – seguit d’un Andante – en el que Bach se serveix d’un baix obstinat i se centra en les relacions harmòniques que es van establint entre les diferents cordes – i finalment un Allegro assai – en el que podem trobar els motius i ritmes d’una giga i en el qual el compositor busca un determinat impacte en l'oient.

Tot seguit, s’interpretarà un concert que J.N. Forkel, biografista de Bach, va descriure com a «plena d’una alegria invencible de la vida, que canta al triomf del primer i últim moviments». Aquest Concert per a violí en mi major (BWV1042) es divideix en un Allegro, - també en forma de ritornello en el que fa servir uns processos motívics emmarcats en un diàleg entre el solista i l’acompanyament – Adagio – un moviment profund que es desenvolupa al voltant, com en el cas del primer concert, d’un baix obstinat – i un Allegro assai – amb una estructura de rondó i un caràcter de dansa. Segurament, el Concert per a clavicèmbal en re major (BWV1054) de la dècada del 1730 és una transcripció d’aquesta obra feta pel mateix compositor.

Finalment, podrem sentir el Concert per dos violins en re menor (BWV 1043), segurament compost entre el 1717 i el 1723, dividit en un Vivace, - moviment que s’inicia amb una fuga, estructura que el compositor alemany coneixia bé – seguit per un Largo ma non tanto – moment en el que es fa especialment notable la relació entre els dos violins solistes – i un Allegro – que torna a la tonalitat inicial d’una manera enèrgica i agitadora. Podrem escoltar en aquest concerto final, per tant, el tàndem Colliard i Ghysels. L’OBB presenta, d’aquesta manera un concert en tonalitat menor, un segon en tonalitat major i, finalment, un tercer que torna al menor.

L’Orquestra Barroca de Barcelona és una de les formacions musicals emergents més interessants del panorama de la música antiga del nostre país. Va ser creada el 2010 amb l’objectiu de difondre i donar a conèixer la música dels segles XVII i XVIII. Està integrada sobretot per músics assentats a Catalunya i especialitzats en la interpretació de música barroca amb instruments d’època. Gilles Colliard, violinista, compositor, director d’orquestra i pedagog, resideix a Tolosa de Llenguadoc on realitza una activitat musical intensa però també encapçala aquest projecte a la capital catalana, tot fent arribar la seva manera d’entendre la música més enllà de la frontera francesa. Amb l’Orquestra Barroca de Barcelona, afirma que pretén «compartir la música, les ganes d’esdevenir un actor vivent al servei de tots els homes i les dones, les ganes també de col·laborar amb altres artistes i les ganes de democratitzar la música. És a dir, un desig d’unir qualitat i simplicitat.»


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de