ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Beethoven, eix central de la temporada 2019-20 de l'Auditori de Barcelona

5/4/2019 |

 

L’Auditori ha presentat recentment la temporada 2019-20 dels seus cicles: Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), Música Antiga i Música de Cambra, que tindran com a eix central la figura de Ludwig van Beethoven, músic del qual el 2020 se celebraran els 250 anys del naixement. Amb una imatge gràfica creada per l’artista Perejaume (La botànica del so), L’Auditori unificarà el discurs artístic de tots els seus cicles a través del Festival Beethoven250 i amb la presència dels compositors convidats Ramon Humet i Pablo Carrascosa. Entre les novetats de la temporada que ve, l’OBC tindrà un cicle d’abonament nou, amb concerts els dijous, i la creació de la Tarifa Plana 25, un abonament per a menors de 25 anys que consistirà en obtenir accés il·limitat als concerts de L’Auditori. En el total de les programacions, la propera temporada figuren 23 obres d’encàrrec, 21 estrenes mundials i 35 estrenes a nivell estatal.

L’Auditori vol iniciar una nova etapa amb l’objectiu de construir un projecte artístic unificat i transversal per a totes les seves línies de programació. Així doncs, amb motiu del 250è aniversari del naixement de Beethoven, el Festival Beethoven250 proposarà una lectura extensa de la música i les influències d’aquest compositor de forma transversal. La temporada, doncs, estarà inspirada en l’inabastable llegat musical del geni alemany, des de la seva vocació humanista i l’esperit clàssic de la primera etapa compositiva, a la profunditat i la universalitat de les idees musicals i la radical recerca formal de la darrera etapa creativa.

Al Festival Beethoven250 (gener i febrer del 2020), l’OBC interpretarà gran part de la producció simfònica de Beethoven, sota la direcció de Kazushi Ono, Jan Willem de Vriend i Rudolf Buchbinder, que dirigirà des del piano la integral de cinc Concerts d’aquest autor. A més, se’n podran escoltar dues obres vocals poc conegudes, l’escena i ària Ah, perfido! i el tercet Tremate, empi tremate. També se n’interpretaran un gran nombre de simfonies i el Triple concert per a violí, violoncel i piano, que comptarà amb solistes com la violoncel·lista Alisa Weilerstein.

També s’estrenarà l’òpera Prisoners of the state de David Lang (3 de juliol), basada en el llibret original de Fidelio, un coencàrrec de L’Auditori amb institucions tan rellevants com la Filharmònica de Nova York o el Barbican de Londres. La temporada següent, la 2020-21, la programació de l’OBC completarà aquesta integral simfònica amb l’òpera Fidelio, la Novena Simfonia i dues obres contemporànies inspirades en el compositor alemany: Absolute jest de John Adams i Two episodes de Magnus Lindberg.

En el marc de la temporada de Música de Cambra, tindrà lloc una insòlita marató en què destacats artistes del nostre país oferiran 14 hores ininterrompudes d’obres de música de cambra de Beethoven, amb la integral dels Trios amb piano i les Sonates per a violí i piano i les Sonates per a violoncel i piano, amb artistes com el Trio Ludwig, Vera i Claudio Martínez Mehner, Miquel Colom, Arnau Tomàs o el Trio Fortuny, entre d’altres.

La temporada de Música Antiga, a banda de seguir amb la integral de les Simfonies de Beethoven amb interpretació historicista de Jordi Savall, també tindrà segell Beethoven en la segona edició del Festival Llums d’Antiga, que girarà entorn d’un tòpic tan beethovenià com és el concepte de llibertat, amb el lema “Llibertat. Entre el caos i l’ordre”.

La Banda Municipal també oferirà la música incidental d’Egmont i, en el capítol d’orquestres internacionals, en col·laboració amb BCN Clàssics, L’Auditori acollirà l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Baviera, dirigida per Mariss Jansons, que interpretarà la Segona Simfonia, mentre que el pianista Evgueni Kissin presentarà un programa monogràfic de Sonates i Variacions de Beethoven.

A les Sampler Sèries es presentaran projectes concebuts entorn de la figura de Beethoven: una obra estrena de l’artista sonora Christine Sun Kim, que pateix sordesa de naixement, coencarregada i estrenada per l’Ensemble Contrechamps; i 9BeetStretch, una instal·lació sonora en què l’artista escandinau Leif Inge alenteix la Novena Simfonia de Beethoven per convertir-la en una obra de 24 hores de durada.

Dins de la programació d’Escenes, la sordesa de Beethoven repensarà el significat de l’art des del punt de vista perceptiu. També les Jazz Sessions tindran el segell Beethoven amb el Revisiting de la temporada, una relectura de les Sonates per a piano encarregada al pianista Xavi Torres. Finalment, en la línia de treball del Servei Educatiu, orientat al públic adult s’ha programat un cicle de converses que partiran de l’univers Beethoven per posar en diàleg Jonathan Brown, del Quartet Casals, amb personalitats rellevants del món de l’arquitectura, la cuina i de les arts plàstiques.

L’OBC reunirà grans batutes i solistes i posarà en valor l’obra escènica de Bartók

L’altre compositor que protagonitzarà la temporada 2019-20 de l’OBC serà Béla Bartók, de qui l’any 2020 es commemorarà el 75è aniversari de la mort. Es podran sentir les tres obres escèniques del compositor hongarès en versió de concert, els ballets El mandarí meravellós i El príncep de fusta, dirigits per Kazushi Ono i Cristian Măcelaru, i l’òpera El castell de Barbablava, dirigida per Josep Pons.

Obrirà la temporada de l’Orquestra una de les grans obres corals de Johannes Brahms, Un rèquiem alemany, amb direcció de Kazushi Ono i la participació de l’Orfeó Català. Altres moments destacats seran la fusió de l’OBC i l’Orquestra Simfònica del Teatre Mariïnski, amb Valery Gerguiev dirigint la Simfonia Alpina de Richard Strauss i el Concert per a piano núm. 2 de Chopin, amb el pianista Seong-Jin Cho. Cal destacar també la visita del pianista Simon Trpčeski, la directora australiana Simone Young, el pianista Javier Perianes i Rinaldo Alessandrini, que debutarà amb l’Orquestra dirigint l’Stabat Mater de Rossini, amb les veus de la soprano Saioa Hernández i el tenor Enea Scala. També seran protagonistes amb l’OBC els directors Vladimir Ashkenazy, Lawrence Foster i Dalia Stasevska (Festival Emergents), els violoncel·listes Pablo Ferrández i Kian Soltani, el violinista Boris Belkin, la pianista Gabriela Montero, el clarinetista Andreas Ottensamer i la violinista Arabella Steinbacher.

Kubrick i Hitchcock protagonitzaran l’OBCPops

OBCPops, que vol apropar l’OBC a públics diferents, viurà la seva segona temporada amb la programació de tres grans bandes sonores, mentre es projecten les corresponents pel·lícules. Seran el clàssic d’Alfred Hitchcock North by northwest, amb partitura de Bernard Herrmann; la pel·lícula d’animació The nightmare before Christmas de Henry Selick, amb banda sonora de Danny Elfman i produïda per Tim Burton, i 2001: a space odyssey d’Stanley Kubrick, en què construeix mítiques simbiosis audiovisuals amb grans obres del repertori simfònic. OBCPops inclourà el concert familiar L’OBC balla Ravel, amb direcció escènica d’Antonio Ruz, el concert participatiu Canta amb l’OBC i el popular concert Nadal a Broadway, que dirigirà Alfonso Casado.

Debuts imprescindibles a la temporada de Música Antiga

La temporada de Música Antiga tindrà l’empremta Beethoven a través de Jordi Savall i el Festival Llums d’Antiga, que seguirà amb la integral de Simfonies del compositor alemany (3 i 5, i 6 i 7); a més, dirigirà, acompanyat de Le Concert des Nations, la Passió segons sant Joan de Bach. La Jove Capella Reial de Catalunya interpretarà al Festival Emergents Barcelona la música de Tomás Luis de Victoria i Pier Luigi da Palestrina. I el projecte Bach Zum Mitsingen resseguirà la influència de Bach en Mendelssohn tot enfrontant composicions dels dos autors a partir dels mateixos textos.

Pel que fa als grans conjunts internacionals, hi actuaran Il Pomo d’Oro amb el contratenor Franco Fagioli, que es presentarà per primera vegada en solitari a Barcelona. També debutaran a Barcelona Vaclav Luks i el Collegium 1704, amb un programa sacre amb obres de Händel i Zelenka, i els belgues Vox Luminis, que recrearan un concert vespertí a l’església de Lübeck amb música vocal i instrumental de Buxtehude.

Per la seva banda, el Festival Llums d’Antiga, que se celebrarà el mes de febrer del 2020, es basarà en el lema “Llibertat. Entre el caos i l’ordre”. Hi intervindran l’Ensemble O Vos Omnes, dirigit per Xavier Pastrana; el col·lectiu artístic flamenc Graindelavoix; El Gran Teatro del Mundo; el Sollazzo Ensemble; el jove clavecinista Justin Taylor, i La Real Cámara amb la soprano María Espada, que commemoraran el 350è aniversari del naixement del compositor Antonio Caldara, estretament vinculat a la ciutat de Barcelona. Respecte dels espais històrics on se celebraran els concerts, ja s’ha confirmat l’església del monestir de Sant Pau del Camp.

La temporada de Música de Cambra reunirà les tres grans escoles de quartet

A banda del gran capítol dedicat a Beethoven amb la marató de cambra esmentada abans, el quartet de corda serà un altre dels pilars de la temporada. Així, passaran per L’Auditori tres dels millors quartets del moment: Armida Quartett, Calidore String Quartet i David Oistrakh String Quartet; i el Quartet Casals, referent mundial del gènere i formació habitual a L’Auditori, que aportarà la seva visió dels darrers grans Quartets de Mozart en tres concerts que posaran el punt final a la temporada.

També seran a l’Auditori artistes nacionals reconeguts internacionalment, com els músics del ]W[ Ensemble; el trio format per Pablo Barragán (clarinet), Juan Pérez Floristán (piano) i Andrei Ioniță (violoncel), com també el trio liderat per la violinista Nicola Benedetti; així mateix, el pianista Nikolai Lugansky i el Cosmos Quartet. També, amb motiu del 30è aniversari de la mort de Josep Cercós, la temporada de Música de Cambra posarà l’accent a recuperar l’obra d’aquest compositor, pianista i teòric musical.

El Festival Emergents Barcelona inicia un nou projecte educatiu i participatiu

El Festival Emergents de Barcelona arribarà a la seva quarta edició plenament consolidat com un espai important per descobrir nous valors de la música nacional i internacional. Durant nou dies (del 8 al 17 de març de 2020) l’Emergents oferirà més de vint concerts amb dos-cents joves en totes les seves vessants: des de la música antiga a la música de nova creació, del recital a la música de cambra, el concert per a solista i els grans conjunts vocals i instrumentals, així com el jazz i el flamenc local més destacat. Entre els músics que hi participaran destaquen La Jove Capella Reial de Catalunya, l’extraordinària violinista holandesa Noa Wildschut (de 18 anys) o la pianista Alexandra Dovgan (de 13 anys), apadrinada per Grigori Sokolov.

Com a novetat, en aquesta edició del Festival Emergents Barcelona s’inicia un projecte educatiu i participatiu en col·laboració amb la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC) i l’Associació de Conservatoris de Catalunya. Una selecció d’estudiants de música de grau mitjà de tot Catalunya tindran l’oportunitat de preparar-se i treballar una obra simfònica conjuntament amb la JONC, sota la batuta del seu director Manel Valdivieso, per presentar-la en concert a L’Auditori amb l’estrena d’una obra encarregada especialment per a l’ocasió a Ferran Cruixent.

Tarifa Plana 25

Una de les grans novetats de la temporada és el projecte Tarifa Plana 25, que té com objectiu atreure el públic més jove. Es planteja un abonament per a menors de 25 anys que consistirà en accés il·limitat als centenars de concerts que ofereix la casa amb una tarifa plana de 50 euros per temporada. Així, aquell que disposi d’aquest abonament, a partir de 48 hores abans de cada concert podrà adquirir la seva entrada de forma gratuïta, sempre subjecte a disponibilitat, i accedir a una oferta que supera els tres-cents concerts, des de la música antiga, a l’electrònica.

També, amb la voluntat d’obrir-se a nous públics, per a la programació de l’OBC s’ha creat una nova sèrie d’abonament de sis concerts els dijous (en aquest cas, els concerts inclosos no es faran el diumenge). També s’estrena nou horari: els concerts de dijous i divendres començaran a les 20 h. Els preus dels abonaments i els descomptes es mantindran, per bé que el preu de les entrades individuals augmentarà un 2%. Més informació en aquest enllaç.


Revista Musical Catalana

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de