ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Josep Caballé Domenech, nou director artístic del Festival de Música de Cambra de Moritzburg

9/4/2019 |

 

El Festival de Música de Cambra de Moritzburg ha nomenat director artístic Josep Caballé Domenech. El director d’orquestra català ha estat treballant amb els joves músics del Moritzburg Festival des del 2016, que són convidats per la mateixa acadèmia del Festival per formar una orquestra.

El director acaba de passar unes setmanes a Barcelona, on ha dirigit per primer cop l’Orquestra Simfònica Camera Musicae, amb la qual ha tingut una experiència molt satisfactòria, i novament l’OBC, amb l’estrena per primer cop a Barcelona del ballet Don Quixot de Robert Gerhard, del qual anteriorment només s’havia escoltat la suite. Una obra que s’allunya del Gerhard més purament dodecafònic, amb referències a Stravinsky, Falla i Xostakóvitx i que va tenir una recepció excepcional al concert de dissabte, amb el públic dempeus al final de l’obra.

Al març va dirigir al Teatro Real una gala lírica amb Bryn Terfel de solista i la setmana passada va tornar al Palau de les Arts de València per dirigir un concert amb l’orquestra titular i amb Lang Lang com a solista.

Josep Caballé dirigirà el maig del 2019 La fanciulla del West de Puccini amb l’orquestra de l’Òpera d’Hamburg, formació amb la qual té una relació continuada, junt amb altres formacions, com l’Orquestra Simfònica de Dortmund, Simfònica de Santa Barbara (EUA) i l’any vinent té una gira per la Xina i una altra pel Japó.

El director català, ara fincat amb la seva família a Berlín, continua vinculat –com a titular– amb la Colorado Spring Phiharmonic Orchestra i ja hi prepara el desè aniversari com a titular, previst el 2020.

Festival de Moritzburg

El 27è Festival de Moritzburg tindrà lloc del 4 al 18 d’agost de 2019 i s’estrenarà el 10 d’agost al Kulturpalast de Dresden. Un animat esperit d’innovació, vitalitat musical i fascinants escenaris contribueixen a l’atmosfera única del Festival de Moritzburg. Fundat el 1993 per Kai Vogler, Peter Bruns i Jan Vogler, va sorgir de la inspiració del famós Festival de Marlboro als Estats Units. Es considera un laboratori per a l’experimentació musical, alhora que ofereix un espai d’excel·lència. Sota la direcció artística del director d’orquestra Josep Caballé Domenech, s’ha establert com un dels festivals de música de cambra més importants del món.

Cada agost solistes de renom internacional i joves artistes destacats d’arreu es reuneixen a Moritzburg, a prop de la ciutat de Dresden. Envoltats de natura idíl·lica treballen en noves interpretacions de peces de música de cambra, que presenten en formacions úniques i exclusives del Festival de Moritzburg. L’orquestra té la particularitat d’estar formada per músics de 17 a 21 anys escollits d’entre les més de 700 sol·licituds que s’hi presenten, i acaba formada pels millors solistes joves d’Europa, com el primer violoncel de l’Orquestra de l’Acadèmia de la Filharmònica de Berlín.

Des de la fundació de l’Acadèmia del Festival de Moritzburg el 2006, els joves músics han tingut l’oportunitat de treballar intensament en programes conjunts, tot presentant-se a una audiència més àmplia en diversos formats de concerts. El Festival de Moritzburg també ha gravat nombrosos CD premiats. Josep Caballé Domenech treballarà amb l’orquestra durant la primera setmana d’agost i pel novembre oferiran un concert a la Berliner Philharmonie.

Un any de canvis per a Caballé Domenech

El director català acaba de finalitzar la seva etapa com a director titular de l’Orquesta Filarmónica de Bogotà. Durant un any i mig, el període acordat, el director ha portat la gestió artística de l’orquestra, que agrupa sis formacions (orquestres juvenils i de formació, més la professional), que el 2018 van fer un total de 1.273 concerts. Només l’orquestra professional, la Filarmónica de Bogotà, va oferir 50 setmanes de concerts amb 41 programes simfònics diferents.

Caballé Domenech va arribar a Bogotà quan la formació portava tres anys sense director artístic i, en tractar-se d’una orquestra nacional, és a dir, amb dependència del govern, el seu període de treball es veia limitat temporalment fins a la finalització de la legislatura. Durant aquest temps el director ha treballat per establir directrius de programació, tant de contractació d’artistes com de criteri de programació d’obres. Algunes de les fites inclouen l’estrena a Colòmbia de l’òpera El cavaller de la rosa d’Strauss, un concert amb Plácido Domingo a Xile i diverses gires internacionals.

Finalitzat el seu període com a titular, Caballé Domenech seguirà vinculat a l’orquestra durant un any més, en què dirigirà el Rèquiem d’Enric Palomar, Ivan el Terrible de Prokófiev, la Segona Simfonia de Mahler, el Concert de clarinet de Paquito D’Rivera i el programa “Ópera en el parque”, en què faran La petita guineu astuta de Janáček. A més, segueix col·laborant amb el Festival de Setmana Santa, on participa novament aquest 2019 amb la Dresden Festspiele Orchester interpretant un programa amb obres de Brahms, Schubert i Schumann. Una formació amb la qual ja va fer un concert a l’Elbphilharmonie d’Hamburg.

Josep Caballé Domenech va finalitzar també la seva relació professional al capdavant de l’Orquestra Simfònica de Hallé l’estiu del 2018, després de completar el contracte de cinc anys pel qual va ser contractat inicialment i havent assolit tots els reptes plantejats, incloent-hi la direcció del cicle complet de L’Anell del Nibelung de Richard Wagner i les Simfonies de Gustav Mahler, entre d’altres. 


Revista Musical Catalana

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de