ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Florestan Darbella porta el Barroc a la clausura de la temporada de l'Orquestra Barroca de Barcelona

4/6/2019 |

 

El violoncel de Florestan Darbellay i ‘Les quatre estacions’ dibuixen el Barroc a la clausura de la temporada de l’Orquestra Barroca de Barcelona arreu de Catalunya

El cicle Dibuixant el Barroc, que desenvolupa l’Orquestra Barroca de Barcelona entre febrer i juny a Sant Just Desvern, Martorelles i Sant Feliu de Llobregat, acull dissabte 8 i diumenge 9 de juny el violoncel.lista Florestan Darbellay, que interpretarà el Concert per a violoncel en La major de Carl Philip Emmanuel Bach sota la direcció musical de Gilles Colliard. El projecte artístic d’Adolf Gassol clou temporada amb Les quatre estacions de Vivaldi i engega nous projectes a Barcelona i a l’estranger.

Carl Philip Emmanuel Bach, segon fill dels onze que va tenir Johann Sebastian Bach, va ser un dels més destacats autors del Barroc tardà fins al punt que va començar a obrir les portes al Classicisme amb talent i audaç sentit estètic. La seva producció s’inclou en l’anomenat estil sensible (emphfindsamer Stil) -en contraposició a l’estil galant-, que tractava d’aplicar els principis retòrics i dramàtics a les estructures musicals. El Concert per a violoncel en La major, H. 439, Wq 172 no és pas una obra aïllada del repertori del compositor, sinó que aquest, i tots els seus concerts per a violoncel, s’han convertit en tot un referent de la literatura per a aquest instrument. Comença amb un Allegro viu i gràcil amb un ritornello orquestral en un moviment on el cello explora possibilitats més líriques per al seu material sonor. El Largo con sordini, mesto contrasta per l’aire lúgubre que adopta que, al seu torn, és una oportunitat per al cello de ser més expressiu. L’Alegro Assai, per la seva banda, és enèrgic i recorre altre cop al ritornello i ens encomana entusiasme i vitalitat.

Les quatre estacions del compositor barroc venecià Antonio Vivaldi és, sens dubte, un dels documents sonors més cèlebres de la literatura musical occidental. En realitat són quatre dels dotze concerts que Vivaldi va compondre el 1723, amb el títol Il Cimento dell’armonie e dell’inventione. Aquestes quatre peces que conformen la icònica obra tenen, cadascuna, relació amb una estació de l’any i es basen en un sonet -possiblement atribuïble al mateix Vivaldi. Tots tenen estructura de tres moviments, amb un de de lent al centre i dos de ràpids a l’inici i a la fi, com era habitual. Ens trobem amb una meravella de la composició que ha restat com l’arquetip del que al segle XIX anomenaríem música programàtica, justament, per basar-se en un “relat” i tenir intenció descriptiva i metamusical.

Dissabte 8 de juny | 19h | Sala Cinquantenari de l’Ateneu de Sant Just Desvern
Carrer de l'Ateneu, 3, 08960 Sant Just Desvern, Barcelona

Diumenge 9 de juny | 12h | Sala el Celler de Carrencà de Martorelles
Avinguda d'en Piera, s/n, 08107 Martorelles, Barcelona

Diumenge 9 de juny| 18.30h | Auditori del Palau Falguera de Sant Feliu de Llobregat
Carrer de Falguera, 6, 08980 Sant Feliu de Llobregat, Barcelona 


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de