ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

25 anys del Festival de Sant Fruitós de Bages

28/6/2019 |

 

La mezzosoprano Mireia Pintó, fundadora del Festival al costat del seu marit, el pianista Vladislav Bronevetzky, ens fa cinc cèntims d’aquesta aventura que compleix 25 anys i que “ha arrelat i s’ha consolidat gràcies al reconeixement del públic, de la crítica i la complicitat de patrocinadors privats i institucions”.

El Festival Internacional de Música Clàssica de Sant Fruitós de Bages, Memorial E. Casajoana, cita musical estiuenca de referència de la comarca del Bages i a la Catalunya central, arribarà aquest 2019 a la vint-i-cinquena edició. Amb quatre concerts, els dijous 4, 11, 18 i 25 de juliol, a les 22.15 h, el complex conegut com a Món Sant Benet serà per quart any consecutiu l’escenari del Festival. Una cita musical que enguany inaugurarà l’Orquestra Simfònica Camera Musicae retent homenatge a Ludwig van Beethoven amb el Triple concert, dirigit pel seu titular, Tomàs Grau, i protagonitzat per Maria Solozobova (violí), Alexander Knyazev (violoncel) i Vladislav Bronevetzky (piano), i també amb la Cinquena Simfonia del compositor alemany. Un concert excepcional de la programació del Festival per festejar aquests 25 anys.

Vladislav Bronevetzky, Mireia Pintó i l’actriu Clara Segura donaran veu a obres de dones compositores
La lírica serà representada per una gala de tres tenors a la qual han estat convidats els catalans Carlos Cosías, Marc Sala i Albert Deprius, acompanyats al piano per Ricardo Estrada. “Amb veu de dona” serà la proposta protagonitzada per la mezzosoprano Mireia Pintó, amb Vladislav Bronevetzky al piano, per donar veu a obres de dones compositores, també amb el suport narratiu de l’actriu Clara Segura. Finalment, el cor Veus-Cor Infantil Amics de la Unió, dirigit pel seu titular, Josep Vila i Jover, i amb l’acompanyament al piano de Roc Sala, oferirà el programa Songs of hope, que combina música a cappella amb peces de musicals.

El Festival de Música Clàssica de Sant Fruitós de Bages es va iniciar l’any 1995 amb dos concerts que es van fer a l’Església Parroquial de Sant Fruitós; anteriorment, l’any 1994, s’havia fet un concert a la mateixa església, a càrrec de la mezzosoprano manresana Mireia Pintó i el pianista rus Vladislav Bronevetzky, ambdós residents a la localitat. La gran acollida va animar l’Ajuntament de Sant Fruitós a impulsar el naixement d’un festival que va començar amb un format de dos concerts, posteriorment va passar a tres, i més tard al format actual de quatre. També es tractava d’una proposta que omplia el buit que hi havia en l’àmbit comarcal pel que fa als festivals musicals d’estiu.

Hem demanat a Mireia Pintó que ens fes un repàs del que és i ha estat el Festival, ja veterà, de la Catalunya central.

-Com explicaria l’evolució del Festival durant aquests 25 anys?
-Com una llavor, un projecte. Així va començar el Festival l’any 1995, amb l’esperit i la implicació personal per fer una aportació musical i cultural al territori, a la Catalunya interior, i més concretament al Bages, on jo mateixa i el meu marit, el pianista Vladislav Bronevetzky, vivim. Vam fundar Festival fa 25 anys, en una zona erma de festivals de clàssica i que hi ha arrelat i s’ha consolidat gràcies al reconeixement del públic, de la crítica i la complicitat de patrocinadors privats i institucions. Cada nova edició ha esdevingut un projecte musical generós, amb personalitat, motiu d’emocions, de celebracions, de reflexions, de sensibilitat, de Cultura i de Música amb majúscules, amb un nivell de qualitat que sempre hem treballat perquè fos alt.

-¿I la seva evolució estructural?
-Pel que fa a l’estructura, som molt conscients de la zona on som (ni Barcelona ni una zona turística de costa), per això hem mantingut un format que ha funcionat des dels inicis: el Festival sempre es fa els quatre dijous del mes de juliol. El 2016, però, vam fer un canvi d’ubicació i actualment el Festival es celebra als jardins del monestir de Sant Benet de Bages, dins el recinte de Món Sant Benet. Un espai deliciós, històric i memorable.

-Com es planteja el contingut de cada edició?
-Cada any s’elabora una programació que permeti gaudir de formacions variades, música vocal i instrumental, tot buscant una programació equilibrada i contrastada a la vegada i fent el màxim d’èmfasi en un alt nivell artístic, amb intèrprets de gran qualitat i referència al panorama musical nacional i internacional, així com artistes emergents. Pel nostre Festival han passat artistes com Ainhoa Arteta, María Bayo, Jordi Savall, Núria Rial, Teresa Berganza, Lluís Claret, Joan Pons, Jaume Aragall, Josep Bros, Annick Massis, The Scholars Baroque Ensemble, Cor de Cambra del Palau, Virtuosi di Praga, Veus-Amics de la Unió, Quartet de Corda de la Filharmònica de Berlín, Marco Evangelisti, Mireia Farrés, Josep-Ramon Olivé i Anna Alàs, entre molts d’altres. Ens agrada també donar suport al talent del nostre país.

-Quines han estat les claus de l’èxit per mantenir-se 25 anys? Amb quines complicitats han comptat?
-La idea sempre ha estat acostar la clàssica al públic i, per aquest motiu, treballar també perquè el preu de les entrades pugui ser assequible per a tothom. Aquí ha estat molt important la complicitat amb l’empresariat, sobretot de la comarca i també amb el conveni establert entre l’Associació sense ànim de lucre que gestiona el Festival i l’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages, un conveni que es revisa anualment. Al mateix temps, l’Associació concep la celebració d’aquests concerts com un “tot” artístic, per la qual cosa s’implica també en una concepció artística de l’espai on es porta a terme cada un dels concerts, a càrrec del director teatral Joan M. Segura; tot plegat es tradueix en l’acurada ambientació del recinte i de l’escenari, combinat amb un acurat disseny del programa de mà, encarregat al reconegut artista i dissenyador local Pep Creus. Els musicòlegs Joan Vives i Oriol Pérez introdueixen cadascun dels quatre concerts amb la presentació de les obres i els compositors, amb la finalitat que l’oient pugui gaudir al màxim i amb coneixement de tot el que hi escoltarà. I comptem també amb la complicitat de Món Sant Benet-Fundació Catalunya La Pedrera, ja que els concerts es porten a terme dins de l’espai del monestir, que actualment gestiona aquesta entitat.

-Com és el públic del Festival?
-El públic és també heterogeni, des de melòmans a persones que possiblement són els únics concerts que escolten durant l’any. Però tothom gaudeix d’aquest acostament pedagògic al programa. Al final del concert, tot gaudint del cava i pastes que ens ofereixen alguns dels nostres espònsors, el públic i els intèrprets comparteixen en proximitat impressions del concert.

-Quins dels concerts programats aquest 2019 destacaria?
-Pel que fa a l’edició d’enguany, aquesta ha estat preparada amb moltíssima il·lusió perquè és una edició d’aniversari. Tots els concerts són molt destacables per diversos motius. Però sí que és veritat que mai no havíem pogut programar una orquestra simfònica per problemes d’espai i aquest any ho hem pogut assumir, i amb un programa de luxe com és el Triple concert i la Cinquena Simfonia de Beethoven! I amb l’Orquestra Simfònica Camera Musicae i tres solistes de luxe: Alexander Knyazev, Maria Solozobova i Vladislav Bronevetzky. Però també els altres tres concerts seran molt especials!

El preu dels concerts és de 20 euros, excepte el de l’Orquestra Simfònica Camera Musicae, que costa 30 euros. Com a oferta musical s’afegeixen entrades combinades que inclouen sopar i pernoctacions a les instal·lacions de Món Sant Benet (informació al telèfon 93 875 94 04 o bé al web www.hotel.monstbenet.com). Més informació i compra d’entrades en aquest enllaç


Revista Musical Catalana

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet