ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Més dones que mai al LIFE Victoria 2019

3/7/2019 |

 

Un vídeo que presentava els artistes mentre sonava de fons Der Nussbaum de Robert Schumann cantat per una veu ben coneguda per tots va obrir la presentació del LIFE Victoria Barcelona d’enguany. Aquest festival dedicat al lied, que Helena Mora, presidenta de la Fundació Victoria de los Ángeles, va definir com “el festival de les emocions” arriba a la setena edició.

Ho fa reafirmant-se en les tres idees que l’han caracteritzat des del seu inici: l’impuls del lied, el suport al talent jove i la reivindicació de la figura de Victoria de los Ángeles. Aquest any, a més, el festival està dedicat a la dona. Dona intèrpret, naturalment (majoritàriament cantants, les pianistes continuen tenint una presència escassa als recitals, aquí i arreu); dona compositora (Clara Schumann, Fanny Mendelssohn, Lili i Nadia Boulanger, Alma Mahler, Amy Beach o Ilse Weber); dona poeta (la mateixa Victoria de los Ángeles, Mathilde Wesendonck o, per una atribució errònia, Maria Stuart) o dona inspiradora de programes (les cantants Giulia Novelli o Paulina de Ahna).

El nombre de recitals del LIFE 2019 és considerable i aquestes línies només en donen una visió global, així que una visita al seu web sempre és aconsellable; en aquest cas, però, deixeu-me que us recomani especialment que consulteu el programa imprès i pareu atenció a les il·lustracions i fotografies de tombant de segle XX que l’il·lustren. Totes elles pertanyen al fons del Museu d’Orsay, com a part d’una nova col·laboració internacional amb l’Académie Orsay-Royaumont que tindrà la seva part musical en dos recitals: els dels joves Jean-Christophe Lanièce i Romain Louveau i Alex Rosen i Michał Biel.

Continuem el repàs pels concerts amb els dos artistes residents, Julius Drake i Mercedes Gancedo. A més de la primera tanda de masterclasses (les altres dues aniran a càrrec de Rubén Fernánde Aguirre i Antón García Abril i Frederica von Stade), el pianista farà tres concerts: el primer, amb el baríton Martin Hässler, presentant un programa dedicat a Robert i Clara Schumann (com ho farà també el de Tara Erraught, Stephen Loges i Sholto Kynoch). El segon, amb la gran mezzosoprano Sarah Connolly, amb dos interessants encontre musicals: entre Brahms i Wolf a la primera part i Alma Mahler, Gustav Mahler i Alexander von Zemlinsky a la segona. El tercer, amb Mercedes Gancedo, amb qui faran una versió per a veu i piano de La voix humaine de Francis Poulenc que, en paraules de Marc Busquets, director artístic del festival, es proposa com una mena de cicle de cançons. La soprano, per la seva banda, a més de coordinar les dues Jams de Lied, debutarà amb Beatriz Miralles a l’Oxford Lieder, dins de la col·laboració amb el festival anglès establerta l’any passat.

Els recitals amb programa més clàssic, en el millor sentit de la paraula, seran els de Benjamin Appl i Kristian Bezuidenhout amb Schubert, Mendelssohn i Schumann, i el que oferiran dos grans intèrprets del gènere, Dorothea Röschmann i Malcolm Martineau, amb Schubert, Schumann, Mahler i Wagner. Els sempre atractius diàlegs entre lied i mélodie aniran a càrrec d’Stéphane Degout i Cedric Tiberghien i de Michael Nagy i Susanna Klovsky, i si hi voleu afegir al còctel unes gotes de cançó anglesa, no us perdeu el recital de Jacob Scharfman i Rodrigo de la Vera.

Amb tendència barroca tindrem el recital de Soledad Cardoso i Claudi Arimany, Pedro J. Rodríguez, Marc Renau i Eduard Sánchez, en què es presentarà la reedició del disc “Baroque & Religious Arias” amb el concert de Victoria de los Ángeles al Temple Church el 1964. Amb tendència operística hi haurà els recitals de Louse Alder, Stef van Herten i Sholto Kynoch, i el de Ketevan Kemoklidze i Ricardo Estrada. L’únic recital amb tot el programa compost per dones serà el de Roger Padullés i Rubén Fernández Aguirre, Marta Cardona i Laia Puig, mentre que amb gairebé tot dones compositores tenim el de Carine Tinney i Daniel Tarrida. Per la seva banda, Mireia Tarragó i el Trio Pedrell faran l’estrena absoluta del cicle que Pedro Pardo ha escrit amb poemes de Victoria de los Ángeles. I, finalment, la cirereta del pastís: Frederica von Stade, en una de les seves escasses aparicions a l’escenari en els darrers anys, cantarà acompanyada d’Albert Guinovart una selecció d’obres que van des de Gustav Mahler a Jake Heggie.

No hi faltaran els concerts finals de les masterclasses, els Tast de Lied, els Recitals Aperitiu i, per segon any, el concert benèfic Més que Lied, que se sumen als divuit recitals (sis dels quals amb les habituals intervencions de duos joves com a teloners). Tot plegat, vint-i-nou cites musicals que cobriran la tardor, des del 24 de setembre al 17 de desembre, en deu escenaris diferents, des de Sant Pau Recinte Modernista, que un any més serà la seu oficial del LIFE, fins a l’església de Santa Anna, passant pel Palau de la Música Catalana, el Saló dels Miralls del Gran Teatre del Liceu, la Sala 4 Alicia de Larrocha de L’Auditori o Jorquera Pianos. Tindrem, si fa no fa, un recital cada tres dies.

Sílvia Pujalte
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet