ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Torroella de Montgrí: Terra de clàssics

30/7/2019 |

 

El festival de música antiga i clàssica se celebrarà a la localitat de la costa Brava del 12 de juliol al 22 d'agost

Les aurea dicta, els proverbis, aforismes i sentències heretats de la cultura clàssica, són el fil conductor de la XXXIX edició del Festival de Torroella de Montgrí, que d’aquesta manera vol fer dialogar els músics d’avui amb els clàssics a través de programes específics, per a cadascun dels quals s’ha buscat un proverbi concret: catorze sentències dels clàssics llatins aplicades a catorze concerts que abasten cinc segles d’història musical.

Començant per la inauguració, amb Jordi Savall i el seu ambiciós projecte Les rutes de l’esclavitud, i fent dues parades especials en la música de Bach —amb Ton Koopman i la companyia Mal Pelo—, en el patrimoni català —amb La Grande Chapelle recuperant obres d’Antoni Soler—, en el cicle Singulars, que per segon any programarà concerts especials en espais exclusius; en un clàssic ineludible com és Joaquín Achúcarro, i en el Fringe, l’apartat dedicat al talent musical emergent. Des d'Enderrock hem seleccionat cinc espectacles que defineixen l'essència del Festival del Baix Empordà.

Jordi Savall i la ruta de l'esclavatge
2/08 - 22.00 (Auditori Espai Ter)

El concert inaugural és una producció que el Festival de Torroella ja tenia pensat de programar des de fa un parell d’anys i que en aquesta edició, gràcies a la col·laboració amb el Grec de Barcelona, es farà realitat: Jordi Savall, els seus grups Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI i un conjunt de solistes destacats dels més diversos camps i estils presentaran el programa Les rutes de l’esclavatge, un viatge musical i un exercici de memòria que abasta més de quatre segles d’esclavisme en el triangle atlàntic format pels continents de l’Àfrica, Europa i les Amèriques. L’aliança amb el Grec permetrà fer una estrena doble d’aquest programa a Catalunya amb dos concerts diferents i complementaris: el 29 de juliol al Teatre Grec, amb un programa més centrat en l’Amèrica del Nord i el Carib, i el 2 d’agost a l’Auditori Espai Ter, centrant-se en el viatge de l’Àfrica al Nou Món passant per Europa, des del 1444 -data de la primera expedició de captura col·lectiva d’africans descrita en un text contemporani- fins al 1888, any en què el Brasil va abolir l’esclavitud.

La Grande Chapelle, d'Antoni Soler a Domenico Scarlatti
9/08 - 22.00 (Església de Sant Genís)

El concert, que cada any es dedica a la memòria d’Ernest Lluch –melòman especialment vinculat amb el Festival de Torroella– i que recupera obres del patrimoni musical català, recaurà enguany en la formació La Grande Chapelle, que dirigeix Albert Recassens. El concert tindrà una primera part centrada en el mestre compositor i organista olotí Antoni Soler, de qui es recuperaran algunes obres de la seva extensa producció vocal, i una de segona en què sonarà l’imponent Stabat Mater de Domenico Scarlatti, mestre de Soler a la Cort madrilenya de Felip V, i també la breu Salve Regina per a soprano i contralt, del mateix autor napolità. En definitiva, serà un concert per descobrir el vessant coral de dues de les principals figures de la música de cambra i els teclats al segle XVIII. Precisament al voltant del mestre olotí, i més concretament de la seva obra vocal en llatí, plena d’imaginativa policoralitat i molt lligada a la feina de mestre de capella al monestir de l’Escorial, gira el darrer enregistrament discogràfic de La Grande Chapellle: Antonio Soler. Obra vocal en latín (LAU, 2018).

 

Amsterdam Baroque Orquestra & Choir (Direcció Ton Koopman)
4/08 - 22.00 (Auditori Espai Ter)

L'organista, clavecinista i director holandès Ton Koopman debutarà en el Festival de Torroella de Montgrí amb la seva orquestra barroca, Amsterdam Baroque Orquestra & Choir, interpretant tres grans cantates de Bach, una profana de 1729 que musica uns versos de la Metamorfosi d'Ovidi i dues de religioses de 1725.

 

Camerata Royal Concertgebouw Orchestra
11/08 - 22.00 (Auditori Espai Ter)

Alguns dels integrants de la Royal Concertgebouw Orchestra d’Amsterdam, una de les més reconegudes del món, es reuniran en un petit ensemble per interpretar i gaudir dels grans títols de la música de cambra. Encapçalats pel violinista Fabio Biondi, a Torroella, evocaran el pensament de Ciceró –Liberae sunt enim nostrae cogitationes (‘Els nostres pensaments són lliures’) i amb total llibertat volaran entre dues peces força significatives de dos moments molt concrets de la música de cambra, des del Quintet per a dos violins, viola, violoncel i contrabaix de Luigi Boccherini fins a l’Octet en fa major de Franz Schubert.

 

Carlos Mena i Iñaki Alberdi, contratenor i acordió
20/08 - 20.00 (Fundació Vila Casas)

El tercer i darrer dels concerts singulars del festival tindrà un format força inaudit: contratenor i acordió. El duet basc integrat pel cantant Carlos Mena i l’acordionista Iñaki Alberdi (concertista virtuós i també solista que ha tocat amb prestigioses orquestres) adaptarà i interpretarà obres de Johann Sebastian Bach, Joaquin Desprez i Tomás Luis de Victoria (escrites molt abans que aparegués l’acordió modern), a més de convidar un compositor especialment viu i prolífic, el reusenc Joan Magrané, a crear una obra nova, “Si en lo mal temps la serena bé canta”.


Revista Musical Catalana

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de