ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Una traviata feminista al Castell de Peralada

2/8/2019 |

 

L’òpera més famosa de la història arriba, dilluns 5 d’agost, al Festival Castell de Peralada amb un discurs marcadament feminista i una posada en escena innovadora. L’aposta és arriscada. Tant, que és probable que molts teatres d’òpera no apostessin per una producció així. Però el director del Festival Castell de Peralada té clar que és una bona tria. “Sembla un projecte gairebé fet a mida d’un festival”, diu Oriol Aguilà.

Aquesta versió lliure de l’obra de Verdi, que s’estrenarà el proper dilluns 5 d’agost, pretén fugir dels tòpics i acarar la mítica història d’amor entre Violetta i Alfredo des d’una nova perspectiva: la de Violetta com a dona alliberada. Torna així el director d’escena i escenògraf Paco Azorín a Peralada, en un cicle que es va iniciar el 2015 quan va dirigir l’Otello i que finalitzarà la propera edició amb Aida.

Aquesta Traviata esdevé un cant d’amor i llibertat a través d’una lectura molt contemporània que segueix la línia dels espectacles del director d’escena. L’empoderament de la dona a principis del segle XXI és el que marca l’obra. “Violetta, la nostra protagonista, és una dona lliure, un esperit lliure, una dona que no necessita consells o tuteles per ser ella mateixa en tot moment, per gaudir de la vida que vol dur i per estimar en total llibertat”, explica Azorín. Per fer-ho, el director ha cregut necessari “donar un gir i apostar per una lectura des de l’òptica de la protagonista, transformant Germont en l’enemic i lluitant contra la visió masclista i opressora que la designa com extraviada, com una meuca”.

Per a l’ocasió, el Festival Castell de Peralada ha tornat a reunir un elenc de cantants de primer nivell, encapçalat per les veus d’Ekaterina Bakanova (Violetta Valery), René Barbera (Alfredo Gernont) i Quinn Kelsey (Giorgio Germont). A l’apartat musical, Riccardo Frizza dirigirà al fossat l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu. Les veus de Laura Vilà, Mercedes Gancedo, Vicenç Esteve Madrid, Carlos Daza, Guillem Batllori i Stefano Palatchi, completen un repartiment que comptarà també amb les veus del Coro Intermezzo.

L’escenari és concebut com a lloc fonamental de ficció, de màgia i de realitat poètica que permetrà veure no només el que els personatges fan, sinó sobretot el que els personatges pensen i senten. Per això, el director d’escena ha creat un doble pla d’acció en vertical. A baix, se situa la realitat. A dalt, simultàniament, es presentaran els desitjos, el pensament, les passions que fins ara, segons afirma el mateix Azorín “la nostra cultura ens havia convidat a deixar soterrats o amagats”.

El conjunt del muntatge mostrarà un París de moda i luxe on el vestuari d’Ulises Mérida ajudarà a recrear aquesta atmosfera, pel seu caràcter molt elegant a la vegada que també molt teatral. Mérida ha creat per l’ocasió un vestuari que no estarà per sobre del muntatge sinó que acompanyarà en tot moment l’al·legat feminista de la producció.

La traviata de Verdi torna al Festival Castell de Peralada per tercera vegada. La primera, va ser l’any 1996 amb direcció musical de Marco Armiliato i amb una jove Ainhoa Arteta en el rol de Violetta. El títol va tornar a la programació del festival el 2005 amb una producció de les Joventuts Musicals d’Alemanya.

Per a més informació podeu consultar aquí .

Sandra Balagué
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de